Na een lange werkdag snel de kinderen ophalen. Vlug door het drukke verkeer naar huis en ondertussen bedenken wat er vanavond op tafel moet komen. Thuis is de koelkast leeg, je hebt geen inspiratie en geen zin om nog boodschappen te doen. Wie zo leeft, maakt vaak snelle en minder gezonde maaltijden.

Picnic introduceert een nieuwe functie in de app waarmee klanten binnen één minuut hun maaltijden voor de week kunnen plannen en bestellen. Agnes Lieftinck, binnen Picnic verantwoordelijk voor de app, zegt: “We bezorgen je bananen en wasmiddel. Waarom niet ook je avondeten?”

We bezorgen je bananen en wasmiddel. Waarom niet ook je avondeten?
De Weekplanner van Picnic maakt het leven van klanten nog eenvoudiger door het samenstellen van een weekmenu en het doen van boodschappen te combineren. De online supermarkt ontwikkelde de Weekplanner in nauwe samenwerking met Picnic-gebruikers. De aanpak is simpel: kies een recept, en de app doet de rest. Klanten kunnen swipen tussen vijf voorgestelde recepten per dag en aangeven wat ze wel of niet lekker vinden. Geen keuzestress en met één klik bestel je de ingrediënten en krijg je alles zonder gedoe thuisbezorgd. Volgens medeoprichter Michiel Muller is dit precies waar veel klanten naar op zoek zijn: “De Weekplanner is een uitkomst voor mensen die snel een lekker, gezond en gevarieerd menu op tafel willen zetten. Zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn, hebben klanten in één keer voor de hele week eten in huis.”

Het resultaat is een gepersonaliseerd menu dat past bij ieders smaak en situatie
Slimmer, op maat én goedkoper
De Weekplanner focust specifiek op gemak om klanten tijd en moeite te besparen in hun kookagenda, maar ook de experimentele thuiskok is er aan het juiste adres. De app bevat inmiddels meer dan 1.500 recepten, van traditionele familiefavorieten tot avontuurlijke en seizoensgebonden gerechten. Maar de Weekplanner is geen standaard receptenbibliotheek. De app leert de voorkeuren van de klant kennen door vragen te stellen. Klanten kunnen hun dieetvoorkeuren aangeven, welke kookapparatuur ze in huis hebben, en of ze liever snel of uitgebreid koken. Daarnaast houdt de app net zo goed rekening houden met seizoensgroenten als met kleine kinderen in je gezin. Ook zijn de porties eenvoudig aan te passen als je bijvoorbeeld extra eters hebt. Hoe vaker je de app gebruikt, hoe beter de recepten aansluiten op jouw voorkeuren. Het resultaat is een gepersonaliseerd menu dat past bij ieders smaak en situatie.

Door de inzet van kunstmatige intelligentie krijgen klanten precies wat ze nodig hebben en dat voorkomt voedselverspilling. Klanten kunnen ingrediënten uit hun boodschappenmandje verwijderen als ze die al in huis hebben. De app stemt de hoeveelheid ingrediënten nauwkeurig af op de recepten voor de week. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een kilopak pasta koopt en maar één broccoli voor twee recepten. “Beter voor de portemonnee en aan het eind van de week is de koelkast leeg”, zegt Muller.

'Het grote verschil is dat bij ons de klant alle flexibiliteit heeft om zelf te kiezen wat er op tafel komt, zonder gebonden te zijn aan een vast menu'
Concurrentie voor maaltijdboxen
De supermarkt op wielen positioneert de Weekplanner als een goedkoper en flexibeler alternatief voor traditionele maaltijdboxen. Terwijl concurrenten als HelloFresh en Marley Spoon terrein verliezen aan kant-en-klaarmaaltijden, zet Picnic juist in op verse, betaalbare en snel te bereiden maaltijden. De ingrediënten komen uit Picnic’s eigen distributiecentrum en worden tegen de normale prijzen aangeboden. “Het grote verschil is dat bij ons de klant alle flexibiliteit heeft om zelf te kiezen wat er op tafel komt, zonder gebonden te zijn aan een vast menu”, vertelt Muller. Met deze stap wil Picnic een groter deel van de maaltijdboxmarkt veroveren. Muller schat de waarde van de markt op 1 miljard euro per jaar.

Muller heeft grote plannen voor de toekomst. Hij wil het receptenaanbod verder uitbreiden en de Weekplanner lanceren in Frankrijk en Duitsland waar Picnic ook actief is. Uiteraard houdt de app rekening met lokale voorkeuren en culturele verschillen in eetgewoonten. De lancering van de Weekplanner moet het klantenbestand uitbreiden. “We zagen dat klanten die een recept van ons koken, vaker bij ons bestellen”, vertelt Muller. In combinatie met investeringen in geautomatiseerde distributiecentra in Nederland en Duitsland moet de app Picnic helpen winstgevend te maken.

De Weekplanner-app van Picnic is vanaf maandag beschikbaar voor iedereen.
Dit artikel afdrukken