Het plan zou 'te commercieel' zijn.

De Nederlandse tuinbouw ligt op zijn gat. Willem&Drees proberen er hun steentje aan bij te dragen - en zijn zelf nog niet uit de aanloopverliezen - maar worden bedankt voor de moeite. Het project had de steun van zaadveredelaars Bejo en RijkZwaan.

Het plan vermeldde onder meer:

In de tuinbouw is er steeds minder variatie in aanbod. Telers ontwikkelen wel verschillende producten alleen vinden die bijna niet de weg naar de winkel. Rob Baan van Koppert Cress geeft aan dat vermarkten en communicatie met consumenten essentieel is om nieuwe producten te proberen.

Willem&Drees heeft al bewezen dit te kunnen doen. En kan hiermee een voorloper zijn voor de sector. De trostomaat is ooit door Prominent in de markt gezet. Willem&Drees heeft dit met de spruiten op stam in de supermarkt gedaan. Een jaar later werd deze introductie gekopieerd door The Greenery en Gijs streekproducten.

Willem&Drees wil in er in de komende jaren voor zorgen dat er weer ‘juweeltjes van eigen bodem’ geteeld gaan worden, dat ze daadwerkelijk in de supermarkt terecht komen en dat de consument deze producten gaat kopen en eten. Zodat er nieuwe producten in de markt komen, waar de hele sector profijt van heeft.


Willem Treep van Willem&Drees zei de redactie: "Vrijdag was ik teleurgesteld, nu denk ik: het zij zo." "Veel zaadfirma's", zegt Treep voorts, "hebben goede producten op de plank liggen, maar krijgen die niet op het winkelschap. Er is gebrek aan ketencoördinatie. Dat is precies wat wij kunnen.”

fotocredits: Willem&Drees
Dit artikel afdrukken