Van de menukaart van Loetje en Ron Gastrobar naar het supermarktschap. Redefine Meat maakt deze week die voor hen spannende stap. De populaire plantaardige vleesvervangers uit de horeca liggen nu ook in zo’n 300 Jumbo filialen.

De merknaam zegt het al; het bedrijf wil elk deel van vlees ‘redefinen’ en richt zich daarbij vooral op echte vleeseters. De keuze voor een zwart met rode verpakking is dan ook bewust. De smaak en textuur moet vleeseters overtuigen de overstap - maandelijks of wekelijks, maar het liefst natuurlijk dagelijks - naar plantaardig te maken. Daarvoor werkt Redefine Meat graag samen met chef-koks en slagers. Zo kan het zomaar zijn dat chef-kok Ron Blaauw samen met zijn jeugdidool, de Britse chef-kok Marco Pierre White, de producten rauw proeft. Zo weten de koks wat voor 'vlees' ze in de kuip hebben en hoe het nog beter kan. Wat activisme is het bedrijf ook niet vreemd. De start-up heeft dan ook de missie om de voedselketen van binnenuit te veranderen.

Nederland heeft niet de Europese primeur; Franse, Engelse en Zwitserse consumenten gingen ons voor. Online was een aantal Redefined Meat producten in Nederland ook al te bestellen, via Albert Heijn en Crisp. Maar die komen uit het vriesvak, niet uit het koelversschap.

Het was domweg erg lekker
Verse plantaardige biefstuk is dus de nieuwe stap in Nederland voor Redefine Meat. De ‘Beef Flank’, de plantaardige biefstuk, maakt niet meteen morgen al zijn opwachting in de super, maar wel binnenkort. De vraag is of thuisbiefstukbakker ook uit de voeten komt met de plantaardige variant; íets langer en op iets lager vuur is het devies om de consument het product nog een keer te laten kopen.

Ik proefde de biefstuk en köfte gisteravond in de versie van chefkok Ron Blaauw. Het was domweg erg lekker, ook al kan dat gelegen hebben aan de kookkunsten van Blaauw. De biefstuk had echt een krokant buitenkantje, maar is wat draderiger dan echte biefstuk. De köfte en pulled pork kon ik niet onderscheiden van echt. De Redefine biefstuk van nu bleek alweer verder geïnnoveerd dan de introductieversie.

De verkoopcijfers van namaakvlees ontwikkelen zich traag; consumenten proberen het, maar doen geen herhalingsaankopen. Dat komt doordat het product - net als 0.0 bier in zijn begintijd - nog niet lekker genoeg is om een breed publiek te overtuigen. Redefine meat laat zien dat er toch schot in zou kunnen komen.
Dit artikel afdrukken