De Consumentenbond nam het prijsverschil tussen A-merken en huismerken onder de loep. Dat blijkt gegroeid te zijn tot gemiddeld 31%.
Voor de vergelijking ging de Consumentenbond in mei bij 18 supermarktketens langs, waar de Bond in totaal 10.000 prijzen noteerde.
Huismerk als wapen in de strijd tegen discounters
De afgelopen jaren nam het verschil in prijs tussen de A-merken en huismerken af. In 2010 waren huismerken gemiddeld 30% goedkoper dan A-merken. In 2012 en 2014 daalde het verschil tot 24%.
Uit de nieuwste peiling blijkt het verschil weer te zijn opgelopen tot 31%. Volgens de Consumentenbond is dat te danken aan een aangepaste strategie van de supermarkten. Die kunnen met hun eigen huismerken beter de concurrentiestrijd aan met discounters Aldi en Lidl. De discounters verkopen vrijwel geen A-merken, maar bieden wel een goede kwaliteit huismerken.
Supermarktdeskundige Gerard Rutte licht toe: "In Nederland zijn de supermarkten maar met één ding bezig: hoe voorkomen we dat mensen voor de vaste dagelijkse boodschappen naar Aldi en Lidl gaan en andere supermarkten alleen nog bezoeken voor producten die de discounters niet in het assortiment hebben?" Dat doen ze door hun kwaliteit en prijzen gelijk te schakelen met die van Aldi en Lidl. "En dat kan alleen met de eigen merken, want op de prijs en kwaliteit van A-merken hebben ze weinig invloed."
Een opvallende constatering uit de prijsvergelijking van de Consumentenbond: "De recente prijzenoorlog tussen Jumbo en Albert Heijn lijkt voorlopig in het voordeel van Jumbo beslecht. Beide supermarkten verlaagden begin dit jaar honderden producten in prijs en probeerden klanten te winnen door elkaars prijzen in paginagrote advertenties in kranten te vergelijken. Maar voor zowel A-merken als huismerken komt AH bij lange na niet in de buurt van Jumbo."
Goedkoopste super (na Aldi en Lidl): Nettorama
In het totaaloverzicht van de prijzen voor huismerken prijzen Aldi en Lidl ook in deze prijspeiling bovenaan. Een boodschappenmandje huismerken valt bij de discounters 22-24% goedkoper uit dan de gemiddelde prijs in de supermarkt. Na Aldi en Lidl blijkt Nettorama de goedkoopste super te zijn voor huismerkproducten. MCD en Spar zijn het duurst.
Ook voor A-merken kun je het beste bij Nettorama terecht. Die zijn er gemiddeld 8% goedkoper dan bij andere supermarkten.
Fotocredits: 'A lot of shopping', Jeff Djevdet, speedpropertybuyers.co.uk
Dit artikel afdrukken
Huismerk als wapen in de strijd tegen discounters
De afgelopen jaren nam het verschil in prijs tussen de A-merken en huismerken af. In 2010 waren huismerken gemiddeld 30% goedkoper dan A-merken. In 2012 en 2014 daalde het verschil tot 24%.
Uit de nieuwste peiling blijkt het verschil weer te zijn opgelopen tot 31%. Volgens de Consumentenbond is dat te danken aan een aangepaste strategie van de supermarkten. Die kunnen met hun eigen huismerken beter de concurrentiestrijd aan met discounters Aldi en Lidl. De discounters verkopen vrijwel geen A-merken, maar bieden wel een goede kwaliteit huismerken.
Supermarktdeskundige Gerard Rutte licht toe: "In Nederland zijn de supermarkten maar met één ding bezig: hoe voorkomen we dat mensen voor de vaste dagelijkse boodschappen naar Aldi en Lidl gaan en andere supermarkten alleen nog bezoeken voor producten die de discounters niet in het assortiment hebben?" Dat doen ze door hun kwaliteit en prijzen gelijk te schakelen met die van Aldi en Lidl. "En dat kan alleen met de eigen merken, want op de prijs en kwaliteit van A-merken hebben ze weinig invloed."
Een boodschappenmandje huismerken valt bij de discounters 22-24% goedkoper uit dan de gemiddelde prijs in de supermarkJumbo wint van AH
Een opvallende constatering uit de prijsvergelijking van de Consumentenbond: "De recente prijzenoorlog tussen Jumbo en Albert Heijn lijkt voorlopig in het voordeel van Jumbo beslecht. Beide supermarkten verlaagden begin dit jaar honderden producten in prijs en probeerden klanten te winnen door elkaars prijzen in paginagrote advertenties in kranten te vergelijken. Maar voor zowel A-merken als huismerken komt AH bij lange na niet in de buurt van Jumbo."
Goedkoopste super (na Aldi en Lidl): Nettorama
In het totaaloverzicht van de prijzen voor huismerken prijzen Aldi en Lidl ook in deze prijspeiling bovenaan. Een boodschappenmandje huismerken valt bij de discounters 22-24% goedkoper uit dan de gemiddelde prijs in de supermarkt. Na Aldi en Lidl blijkt Nettorama de goedkoopste super te zijn voor huismerkproducten. MCD en Spar zijn het duurst.
Ook voor A-merken kun je het beste bij Nettorama terecht. Die zijn er gemiddeld 8% goedkoper dan bij andere supermarkten.
Fotocredits: 'A lot of shopping', Jeff Djevdet, speedpropertybuyers.co.uk
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juli krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
A-merken, die hebben hun langste tijd gehad. Met name dankzij de discounters raken we gewend aan 'nep'-merken en nagemaakte producten. Lidl dolt er zelfs mee met zijn 'Vlugge Japie' peperkoekrepen en 'Duetti' choco duopasta.
Ondertussen krijgen bij supers als Jumbo en AH huismerken steeds vaker de betere plekjes in het schap toegewezen.
De A-merken slingeren de ene na de andere 'innovatie' op de markt, maar het succes is vaak nog van korte duur, als daar al sprake van is. Vooral bij de chips-schappen lach je je rot. Chips met frikandelsatémetuienperzik-smaak, Russische (of Mexiaanse) roulette-chips, twee smaken door elkaar in een zak... De wanhoop straalt ervan af.