Een prijsvergelijking is uiteraard niet nieuw, supermarktformules maken door de jaren heen vaker reclame voor zichzelf door fictieve kassabonnen van de eigen formule te vergelijken met een concurrent. In de jaren van de vorige grote prijzenoorlog, die in 2003 begon, was het schering en inslag. Nu haalt Jumbo dit middel weer van de plank.

Van Veen zelf zegt erover dat hij bij de Jumbo-organisatie en bij hemzelf een soort ‘energie’ voelt voor ‘de laatste sprint van het jaar’. Van Veen: “Het borrelt van de ideeën en acties om juist in die laatste maanden van het jaar klanten extra blij te maken en te verrassen. Zo is daar onze nieuwste campagne: ‘Jumbo is euro’s goedkoper’. Een mooi resultaat van de recente onderhandelingen met onze leveranciers. En bij sprinten hoort gezonde competitie, toch? Marit van Egmond (AH), sprint je mee?”

Dat klinkt alsof Jumbo nog veel verrassingen in petto zal hebben en creatief uit de hoek zal komen de komende maanden. Maar eigenlijk is zo’n prijsvergelijking oude wijn in nieuwe zakken. Bovendien weten vast ook velen in de sector dat die lijstjes altijd zo in elkaar gezet zijn dat ze van de formule zelf een zo gunstig mogelijk prijsimago weergeven en van de rivaal een ongunstig prijsimago. En Van Veen wil hier kennelijk ook laten voelen dat de inkoop van Jumbo in zijn ogen beter presteert.

'Sprinten, gezonde competitie'
Maar het opmerkelijkste is de uitdaging aan het adres van AH-ceo Marit van Egmond. Het klinkt vriendelijk, ‘sprinten, gezonde competitie’, wedstrijdje dus… Van Veen gebruikt na de oproep aan Van Egmond een vriendelijk icoontje. Maar de geste op zichzelf komt over als een toegeworpen handschoen. En dat houdt in? Dat was eeuwen geleden een uitnodiging tot een duel van ‘man tot man’ (toen nog), met degens.

En dan is het ook niet voor niks dat een van de eersten die op LinkedIn reageert met ‘Prijzenoorlog?’. Want daar klinkt het naar, hoe vriendelijk ook verwoord. Distrifood meldde woensdag meteen: dat is de eerste keer dat Jumbo dit zo kan doen, omdat het al die verschillende prijslijnen gelaten heeft voor wat ze zijn. Dat is een relevante toevoeging. Jarenlang kon Jumbo die vuist niet maken.

Ga er maar aan staan, als ceo op sociale media je formule als goedkoop aanprijzen. Wat je krijgt, is de wind van voren
Allegaartje aan commentaren
Komt er nu een prijsoorlog? Dat is koffiedik kijken. Maar minstens zo opmerkelijk zijn de commentaren van derden. Dat zijn mensen die in de sector werkzaam zijn, maar ook gewoon mensen die kennelijk interesse hebben in het volgen van Ton van Veen op LinkedIn of het volgen van Jumbo, uit welke interesse dan ook.

En dan zie hoe mensen erop reageren. Sommigen zijn kennelijk klant van Jumbo? Anderen weer niet? Hoe dan ook, er komt een allegaartje aan enerzijds applaus, anderzijds kritiek. Waarom ga je de strijd aan met producten die nauwelijks gekocht worden, zegt er een tegen Van Veen. Een ander lacht om de prijs van bronwater en meldt de prijs van kraanwater. Weer een ander meldt dat dat weer een flauwe opmerking is. Een ‘zure en domme’ vergelijking, zegt iemand.

Weer een ander: ‘ik hoop dat dit niet ten koste gaat van leveranciers’ en dan met name ‘boeren’ (nou, boeren telen en fokken hoogstens ‘Campina Langlekker Calcium Plus Melk’, een van de 21 artikelen, maar geen cola of bronwater – oké, de koffiepads van Jumbo en de Nescafé Gold Espresso zouden ook met de agrosector te maken kunnen hebben, de mensen op de plantage in ontwikkelingslanden). Deze reageerder waarschuwt dan wel weer voor een ‘race naar de bodem’.

Met andere woorden, alle grote kwesties die de supermarktsector aangaan, komen hier meteen aan de orde, met al die reacties. Van concurrentie tot verduurzaming tot maatschappelijke schade.

'Marge-erosie'
Zeker zo bijzonder: iemand die bij Royal Swinkels werkt, zegt tegen Van Veen en tegen alle mogelijker lezers en volgers dat hij zit te wachten op een gezond prijsherstel in supermarktland, ‘want daar lopen we met z’n allen al een behoorlijke tijd knetterhard op leeg’. Bedoelt hij dat hij als Swinkels-persoon de marge-erosie meemaakt of dat hij als consument zijn bestedingsruimte ziet eroderen? Is dit business to business of business to consumer?

En weer een ander wijst erop dat naar zijn idee Jumbo en Albert Heijn nu samen de duurste van alle supermarkten zijn. Met een verwijzing naar de Jumbo en de Albert Heijn in zijn marktgebied. Ga er maar aan staan, als ceo op sociale media je formule als goedkoop aanprijzen. Wat je krijgt, is de wind van voren. En dan hebben we het nog alleen maar over het beschaafde LinkedIn.

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen FoodPersonality en Foodlog.
Dit artikel afdrukken