Het Amerikaanse voedingsconcern Mars neemt voor $36 miljard (ruim €32 miljard) snackproducent Kellanova over. Het is een ongewoon hoge prijs in de consumentensector, vooral voor een bedrijf dat producten maakt die uit de gratie zijn geraakt bij gezondheidsbewuste consumenten.
Mars, bekend van chocola en snoep als Mars, M&M's, Twix en Skittles maar ook diervoeding, grijpt de overname van Kellanova aan om zijn activiteiten uit te breiden naar het hartige snacks-segment en producten met een gezonder imago. Kellanova, dat in 2023 gevormd werd toen Kellogg's zijn (gezondere) ontbijtgranen afsplitste van zijn (ongezondere) snacks, maakt naast Pringles ook merken als Pop-Tarts, Cheez-It, Rice Krispies Treats, Eggo en NutriGrain.

"Door Kellanova's portfolio van groeiende wereldwijde merken te verwelkomen, hebben we een substantiële kans voor Mars om een duurzame snackbusiness verder te ontwikkelen die klaar is voor de toekomst,” zegt Poul Weihrauch, chief executive van Mars in de Financial Times.

Consumententrends
Het is een opmerkelijke deal in een tijd waarin merken worstelen met inflatie en de druk om gezondere producten te leveren. Consumenten geven minder geld uit aan voedings- en genotmiddelen na een aantal jaren van (voedsel)inflatie en forse prijsverhogingen. Chocolade en snoep moeten daarnaast opboksen tegen de trend naar gezondere producten, met minder suiker en vet. Daar komt ook nog bij dat voedingsmerken voor grote uitdagingen staan door de toenemende populariteit van afslankmedicijnen als Ozempic en Wegovy, die de vraag naar traditionele snacks verminderen.

Voor de kans om beter in te kunnen spelen op die veranderende consumententrends heeft Mars, een van de grootste familiebedrijven ter wereld, veel geld over: het bedrijf biedt een premie van meer dan 69% ten opzichte van de aandelenprijs waarvoor de aandelen van Kellanova nog maar een paar maanden geleden werden verhandeld. Maar Kellanova is er tot nu toe dan ook in geslaagd om de vertraging in de consumentenbestedingen in de VS voor te blijven en verhoogde onlangs zelfs zijn omzetverwachtingen.

Er zijn nog obstakels. De deal kan strenge mededingingscontroles verwachten, vooral omdat de fusie verschillende bekende consumentenmerken samenbrengt. Experts denken echter dat de beperkte overlap tussen de producten van beide bedrijven de kans op goedkeuring vergroot.

Mars verwacht de deal in de eerste helft van 2025 af te ronden. Als de overname goedkeuring krijgt van aandeelhouders en toezichthouders, zal dit waarschijnlijk een nieuwe golf van deals in de sector inluiden. Big Food-bedrijven komen nog meer in één hand.