Leer een leugenaar herkennen, ontdek wanneer je hersenen je voor de gek houden en leer wat de sluwe marketingtechnieken zijn. Het psychologiecongres van dit jaar gaat over allerlei verschillende soorten misleiding. Op de dag zelf zullen deze en vele andere spannende en misleidende onderwerpen aan bod komen.
Het programma vind je hier, zie voor de sprekerslijst (o.m. Dick Veerman) hier.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Helaas niet in de buurt, maar dit lijkt me een boeiend congres.
Psychologie Congres: Deception of the Mind. Can you be fooled?
Psychologie van een individu.
Psychologie van een organisatie.
Psychologie van een bedrijf.
Psychologie van een dorp of stad.
Psychologie van een continent.
Psychologie van een cultuur.
Psychologie van 2067 religies.
Wat mij dan zo bezighoudt vandaag is,
Psychologie van een regering zoals in Nederland mbt tot het volgende onderwerp.
Natuurorganisaties roerend eens: Natuurwet moet terug naar tekentafel
http://www.perssupport.nl/apssite/permalink/60362
Misschien dat er mensen zijn die kunnen verklaren waarom Bleker dit doet?
Enorme wijsheid?
Rancune?
Inzicht en visie?
Orde op zaken stellen ?
In opdracht van derden ?
Wat nog belangrijker is.
Wat is de psychologie van een Rabobank in het algemeen, en wat vinden die van de plannen?
Of de psychologie van een LTO - ZLTO in het algemeen, en wat die van die plannen vinden ?
En misschien nog belangrijker is de relatie, en de psychologie, van een regering tot, en of in relatie met een zeer respectvolle Rabobank, LTO en ZLTO, en dan vooral in combinatie met het maken van deze wet.
Is er een relatie of komt die wet zo uit het niets?
Ik zou het zo 1 2 of 3 niet weten op de vraag ==> deception of the Mind. Can you be fooled?
Heeft totaal niet met het congres te maken, maar ik moest aan dit onderzoek denken. Ook voor pasta blijkt te gelden dat het anders wordt gewaardeerd als men weet welk merk men eet:
http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2003.07.003
The effect of expectations generated by brand name on the acceptability of dried semolina pasta
quote:
Focus group interviews were performed to explore which characteristics drive consumer acceptance of pasta. A questionnaire was used to evaluate the consumer expectations of the product generated by the brand name. Consumer tests were performed in two different experimental conditions (blind and informed) to evaluate whether the knowledge of brand name affects consumer perception or not. Discrepancy between expected and blind preference ratings was found, suggesting that disconfirmation of expectations occurred for some brands. Hedonic ratings were different in blind and informed test, proving a significant effect of brand information on liking. Consumers generally moved their ratings towards expectation, revealing an assimilation effect.
Experimental results showed also that the knowledge of brand name did not affect sensory attributes perception suggesting that, for dried pasta, the expectations generated by the brand name are essentially of the hedonic-based type.
Food Quality and Preference
Volume 15, Issue 5, July 2004, Pages 429-437
Ik bergrijp- er geen biet van, hier zijn de goede links
http://www.wired.com/wiredscience/2011/11/does-music-make-wine-taste-better
http://bibliodyssey.blogspot.com/2009/04/winespeak.html
Geen idee waar dit congres over gaat, maar Jonas Lehrer heeft een column over onze tong als onbetrouwbaar zintuig.
http://www.wired.com/wiredscience/2011/11/does-music-make-wine-taste-better
Uit dit stuk, twee leuke experimenten met wijn:
a- 57 wijnexperts moesten hun oordeel geven over twee glazen wijn, een wit de ander rood. Wat deze experts niet wisten is dat het dezelfde wijn was, aan de witte wijn was een kleurstof toegevoegd waardoor deze rood leek. De rode wijn werd in "red winespeak"* weergegeven, niemand had door dat het om een witte wijn ging.
*http://bibliodyssey.blogspot.com/2009/04/winespeak.html
b- 250 studenten moesten twee soorten wijn beoordelen. De achtergrondmuziek was onafhankelijk beoordeeld: krachtig en zwaar (Orff) , subtiel en verfijnd (Tchaikovsky), 'zingy 'en verfrissend (Nouvelle Vague), of "mellow and soft' (Michael Brook). Ook was er een controlegroep die geen muziek hoorde. De kwaliteiten van de muziek die men hoorde speelde een rol in de beleving van de wijn, zowel de rode als de witte wijn die met Orff gedronken werden kregen de beschrijving "krachtig en zwaar'.