Sinds 1994 hebben we een Quooker, zo'n handig apparaat waarmee je altijd kokend water onder handbereik hebt. Ze gaan netjes met energie om, ook al staan ze altijd aan.
Je kunt er van alles mee. Direct thee zetten. Groenten blancheren (aan te bevelen als voorbereiding voor wokken of grillen). Cup-a-Soup maken (niet aan te bevelen, behalve af en toe). Instant koffie, chocolade melk en grogs maken. Je pasta meteen in het kokende water doen. En nog veel meer dat echt nuttig is.
In 2001 was er iets mis. De boiler ging lekken. Ver na de garantieperiode. Wij bellen. Ja hoor ze kenden ons nog. Het werd meteen geregeld. Twee dagen later kwam tegen een uiterst schappelijke bijbetaling een heel nieuw, gerecycled boilerhuis. De oude koppelden we zelf af en stuurden we in de doos van de nieuwe terug. De nieuwe koppelden we aan. Stekker in het stopcontact en alles deed het weer zoals het hoort. Wij weer gelukkig.
Verrassing. Jazeker, ze wisten ze alles. Jazeker, toen-en-toen de boiler. "Oh, zo'n druppel. Ik zie het", zei de Peteri-telefoniste, "uw afsluiter is in al die jaren nog nooit vervangen. Hij heeft het lang volgehouden zeg. Ik stuur u nu een nieuwe op."
Ze legde uit hoe eenvoudig het is om die te vervangen. Bij ons oude type is het iets lastiger dan bij de modernste omdat je nog een imbussleuteltje nodig hebt.
We hoefden het niet op te schrijven, want de instructies zouden ook nog eens op papier bij het afsluitertje zitten
Het nieuwe afsluitertje kwam. We volgden de instructies die er keurig bij zaten. We deden wat we moesten doen, maar het ging mis. We draaiden een keramisch afsluitplaatje stuk. Weer gebeld, geen probleem. Werd kostenloos vervangen. Twee dagen later was er alweer een nieuw apparaat. Echt, zonder dralen. Fluitend zelfs. Na alle ervaring van de eerste keer, werd plaatsen een fluitje van een cent - als je tenminste het juiste gereedschap in huis hebt:
- de goeie imbussen
- een bankschoef
Inmiddels werkt het apparaat weer als een zonnetje.
Niemand die het ons bij de koop vertelde, daarom moet het na 14 jaar testen maar eens gezegd worden. Vanwege de prima combinatie van after sales en product, koop je een Quooker voor het leven. Ook al spreek je de mensen van Peteri jaren niet, het huwelijk blijft plezierig.
Wij gaan weer voor de volgende periode van jaren aangename stilte. In dat plezierige vertrouwen: als er iets is, lossen ze het meteen op.
Op de site van TROS Radar wordt er over de (flinke prijs van de) Quooker gesproken. Maar bedenk 'ns: wat is de waarde van zulke service? Het is een duurzaam product met een compleet duurzaam concept: wat kapot is vervang en recycleer je, met minimale zorgen voor de klant. Niks weggooien en maar meteen een hele nieuwe.
Petje af voor zoveel duurzaamheid. Kom er 'ns om. Oplader van je nog prima mobieltje van 1,5 jaar stuk? Dan meteen alles nieuw. Harde schijf van je PC stuk gelopen? Weg met hele apparaat. Zolen versleten, weg met die schoenen. Te duur om te repareren. Maar zoniet met je Quooker!
Dit artikel verscheen eerder op foodlog op 21 augustus 2008.
Dit artikel afdrukken
In 2001 was er iets mis. De boiler ging lekken. Ver na de garantieperiode. Wij bellen. Ja hoor ze kenden ons nog. Het werd meteen geregeld. Twee dagen later kwam tegen een uiterst schappelijke bijbetaling een heel nieuw, gerecycled boilerhuis. De oude koppelden we zelf af en stuurden we in de doos van de nieuwe terug. De nieuwe koppelden we aan. Stekker in het stopcontact en alles deed het weer zoals het hoort. Wij weer gelukkig.
Verrassing. Jazeker, ze wisten ze alles. Jazeker, toen-en-toen de boiler. "Oh, zo'n druppel. Ik zie het", zei de Peteri-telefoniste, "uw afsluiter is in al die jaren nog nooit vervangen. Hij heeft het lang volgehouden zeg. Ik stuur u nu een nieuwe op."
Ze legde uit hoe eenvoudig het is om die te vervangen. Bij ons oude type is het iets lastiger dan bij de modernste omdat je nog een imbussleuteltje nodig hebt.
We hoefden het niet op te schrijven, want de instructies zouden ook nog eens op papier bij het afsluitertje zitten
Het nieuwe afsluitertje kwam. We volgden de instructies die er keurig bij zaten. We deden wat we moesten doen, maar het ging mis. We draaiden een keramisch afsluitplaatje stuk. Weer gebeld, geen probleem. Werd kostenloos vervangen. Twee dagen later was er alweer een nieuw apparaat. Echt, zonder dralen. Fluitend zelfs. Na alle ervaring van de eerste keer, werd plaatsen een fluitje van een cent - als je tenminste het juiste gereedschap in huis hebt:
- de goeie imbussen
- een bankschoef
Inmiddels werkt het apparaat weer als een zonnetje.
Niemand die het ons bij de koop vertelde, daarom moet het na 14 jaar testen maar eens gezegd worden. Vanwege de prima combinatie van after sales en product, koop je een Quooker voor het leven. Ook al spreek je de mensen van Peteri jaren niet, het huwelijk blijft plezierig.
Wij gaan weer voor de volgende periode van jaren aangename stilte. In dat plezierige vertrouwen: als er iets is, lossen ze het meteen op.
Op de site van TROS Radar wordt er over de (flinke prijs van de) Quooker gesproken. Maar bedenk 'ns: wat is de waarde van zulke service? Het is een duurzaam product met een compleet duurzaam concept: wat kapot is vervang en recycleer je, met minimale zorgen voor de klant. Niks weggooien en maar meteen een hele nieuwe.
Petje af voor zoveel duurzaamheid. Kom er 'ns om. Oplader van je nog prima mobieltje van 1,5 jaar stuk? Dan meteen alles nieuw. Harde schijf van je PC stuk gelopen? Weg met hele apparaat. Zolen versleten, weg met die schoenen. Te duur om te repareren. Maar zoniet met je Quooker!
Dit artikel verscheen eerder op foodlog op 21 augustus 2008.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het gaat Quooker nog altijd goed. Vandaag opende Minister Kamp de drie keer zo grote productiehal van het Ridderkerkse familiebedrijf, schrijft het FD.
Quooker is en blijft een 'snelgroeiend, puur Nederlands maakbedrijf' met een onovertroffen service (zeg ik op grond van eigen ervaring).
De investeringen in de nieuwbouw (€8 miljoen) komen geheel uit eigen middelen. Vanaf de start is de omzet met 25% per jaar gegroeid; in 2016 verwacht Quooker €64 miljoen om te zetten. Dat komt overeen met 85.000 kokendwaterkranen, die de hele wereld over gaan. In de nabije toekomst verwachten de broers Niels en Walter Peteri vooral in het buitenland te groeien - de theecultuur in Azië lokt.
Quooker bedenkt, ontwerpt en produceert al zijn producten en ook de machines en productielijnen zelf. Het bedrijf heeft 52 octrooien.