Nu de combinatie van C1000 en Jumbo enerzijds en Albert Heijn anderzijds de grootste retailers van het land zijn geworden, verwacht Rabobank een verdere druk op de prijzen en de winkelformules van de resterende kleinere winkelformules. Veel van de kleinere formules - van Plus tot Deen en Deka tot Linders - zijn verenigd in inkoopcombinatie Superunie. Tot Jumbo's vorige overname - van Super de Boer - was Superunie in inkoopmacht zelfs groter dan Albert Heijn.
Volgens de Levensmiddelenkrant verwachten door Rabobank geënquêteerde sectorspecialisten dat de prijs- en kostendruk van de kleinere supers zal toenemen. De vele kleine supers kunnen geen landelijke acties realiseren zoals AH of Jumbo. Dat zorgt ervoor dat ze in hun inkoopprijzen een nadeel hebben. Dat zullen ze goed moeten maken door besparingen in de de exploitatiekosten.
Daarnaast wordt verwacht dat Jumbo sterker zal gaan inzetten op huismerkartkelen en dat AH fors aandeel zal winnen via zijn onlangs aangekondige webformule. Het artikel vermeldt niet tevens druk mag worden verwacht van Aldi en Lidl die fors goedkoper zijn dan AH en Jumbo en sterk expanderen in vers.
Fotocredits: winkelwagentjes, Polycart
Dit artikel afdrukken
Daarnaast wordt verwacht dat Jumbo sterker zal gaan inzetten op huismerkartkelen en dat AH fors aandeel zal winnen via zijn onlangs aangekondige webformule. Het artikel vermeldt niet tevens druk mag worden verwacht van Aldi en Lidl die fors goedkoper zijn dan AH en Jumbo en sterk expanderen in vers.
Fotocredits: winkelwagentjes, Polycart
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het is nog maar de vraag of de recente ontwikkeling zal leiden leiden tot een verdere prijzendruk. De kans is groot dat zowel Jumbo als AH op de korte termijn een interne focus hebben. Jumbo op de integratie en AH op de franchisenemers en het bouwen van online.
Dat een aantal formules zullen sneuvelen moge duidelijk zijn. Dat er echter nog voldoende ruimte bestaat om naast AH en Jumbo te opereren is echter ook duidelijk. Dat hebben de ondernemers die achter die andere formules staan de afgelopen jaren wel bewezen.
Tot slot hoop ik net als Mark dat de consument ook zal profiteren van deze ontwikkeling door een gedifferentieert aanbod van producten in de supermarkt.
Ook hier is de kostenkaart gespeeld. Geen prijstroef meer. Het onderscheid zal door velen elders gezocht moeten worden. Hard gelag, maar ook een verademing. Wie hier is er nog steeds van overtuigd dat prijs het enige echt onderscheidende middel is? Het worden de jaren van differentiatie. Online en offline. Laat de slag om de consument maar opnieuw beginnen.
Er zullen ongetwijfeld supermarkten en/of formules sneuvelen de komende 5 jaar. De laatste 2 jaar zijn Super de Boer (bijna) verdwenen Golff en Sanders zijn vorig jaar opgegaan in Sligro (Em-Té). Aldi expandeert niet in vers, Lidl daarentegen wel. Aldi heeft het moeilijk en levert nog steeds marktaandeel in. Er zal meer druk komen op leveranciers, winkelexplotatie is al uitgehold daar kan niet nog meer worden weggehaald of je moet supermarkten willen zoals in Duitsland met alleen discounters. Nee de druk zal uiteindelijk weer vooraan of in het midden van de keten komen. De anderen formules hebben wel een troef in handen; ze kunnen (en moeten m.i.) zich onderscheiden. De groten gaan steeds meer op elkaar lijken en sturen vnl. op prijs. Al een supermarkt gezien met een echt lokaal schap?