Te midden van het thuisbezorggeweld van gevestigde supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en online super Picnic meldde zich vorig jaar een nieuwkomer: de app Stockon. Het platform draait om data. Die helpen consumenten aan bestelgemak en fabrikanten aan inzicht en voorspelbare orders. Foodlog sprak met Stephan Bosman, oprichter van Stockon.
In februari 2018 ging de online boodschappendienst Stockon van start, een relatief late speler in de online boodschappenservice.
Het bedrijf begon met alleen houdbare producten van A-merken, maar bezorgt ondertussen ook verse producten, zoals groente, fruit en zuivel, aan huis.
Stockon probeert zich op verschillende manieren te onderscheiden. De bezorgservice komt bij je thuis, waar je huis ook staat. Terwijl de elektrische wagentjes van Picnic alleen langskomen in de steden waar de bezorgdienst actief is, bereikt Stockon alle uithoeken van Nederland dankzij de samenwerking met de logistieke grootmacht PostNL die koelvers bezorgt. Verder streeft Stockon naar CO2-neutrale bezorging door zo veel mogelijk elektrische bezorgbusjes te gebruiken en de CO2-uitstoot ‘af te kopen’ door bij te dragen aan klimaatneutrale projecten.
Bij regelmatige bestellers leert het Stockon-algoritme ook nog eens het koopgedrag en voorspelt wat de klant tweewekelijks in huis wil halen. Heel verrassend is de dienst dus niet.
Groei en bloei van online boodschappen
Het model werkt. “Het groeit als een speer” vertelt Stephan Bosman. Begonnen met 6 medewerkers, heeft Stockon na een jaar meer dan 20 man in dienst. “Aan het einde van het jaar 2019 hopen we 60 man in dienst te hebben.”
Ondanks de relatief late start in de online-markt is Stockon met ‘duizenden’ bestellingen per week inmiddels de nummer 4 in de bezorgmarkt; achter Albert Heijn, Jumbo, en Picnic (in die volgorde).
De ontwikkelingen in de online boodschappenwereld gaan sneller dan gedacht, volgens Bosman. “Toen ik hier 2 jaar geleden aan begon, gingen specialisten uit van een marktaandeel voor online boodschappen van 5%. Ondertussen zijn die verwachtingen bijgesteld naar 15% - 20% van de alle boodschappen die online worden besteld. Delivery is een markt van €3,2 miljard bij een boodschappenmarkt van €36 miljard. Het biedt daarom ook voor ons als relatief nieuwe speler groeimogelijkheden. Op al 1% van het marktaandeel van de totale boodschappenmarkt, waarvan 20% dus online zal plaatsvinden, heb je namelijk een omzet van meer dan €360 miljoen.”
Direct van fabrikant naar de klant
Juist de Delivery-markt is zich langzaam aan het transformeren, van supermarkten en opslagplekken, naar platformen en marktplaatsen. Aan de voorkant lijkt Stockon een reguliere webshop waar je makkelijk boodschappen kunt bestellen. Aan de achterkant ziet Stockon er echter uit als een marktplaats voor fabrikanten. Stockon is geen winkel. “Stockon regelt de koop en verkoop direct van fabrikant naar klant. We zijn nooit eigenaar van het product”, legt Bosman uit.
Stockon heeft partnerships met A-merken en distributeurs, zoals Greenery, FrieslandCampina en Unilever. De aangesloten fabrikanten bepalen zelf de prijs van hun product.
Daarnaast bouwt Stockon een dashboard waarop fabrikanten in één oogopslag kunnen zien hoeveel ze verkopen en wat ze moeten leveren aan het distributiecentrum.
Het platform werkt met zelflerende algoritmen. “Het algoritme leert van jouw bestelling in combinatie met de gezinssamenstelling. Momenteel voorspellen we 70 à 75% van de boodschappenlijsten accuraat.” Zodra het Stockon-algoritme met 90% zekerheid het koopgedrag van de consument kan voorspellen, kan het algoritme aangeven wat er nodig is van de fabrikant. De fabrikant kan met dit dashboard zien dat hij op 1 maart 37 flessen olijfolie moet leveren. “We zitten dus nooit met enorme voorraden", zegt Bosman, "en werken met just-in-time bevoorrading.”
Het Stockon-algoritme stelt altijd de merken voor die de klant eerder al heeft besteld. Stockon werkt niet met aanbiedingen. Je neemt als het ware een soort ‘abonnement’ op het product. “Wij stellen een abonnement voor waarbij je, bijvoorbeeld, bij de 4e bestelling een pak vaatwastabletten gratis krijgt." Je krijgt dus 3+1 gratis en kunt zo hamsteren, zonder hamstervoorraad in huis. Helemaal vanzelf gaat dat nog niet. Bosman: "Dit concept moeten we nog wel uitleggen, want niet al onze klanten snappen het. Ze kopen nog steeds 4 producten in 1 keer.”
De voorspelbaarheid van het boodschappenlijstje creëert vanzelf een stuk merkloyaliteit voor de fabrikant. "Maar," zegt Bosman, “waarom zou je als consument switchen tussen Sun en Finish vaatwastabletten?”
Nieuwe producten op het ‘schap’
Het algoritme brengt een hoge mate van voorspelbaarheid met zich mee. Kun je als consument nog wel verrast worden? Daar heeft Bosman wat op bedacht.
“Onder het kopje ‘Ontdek’ kan de klant in de app nieuwe producten kiezen en zo toch variatie in de boodschappen brengen. Ook voor fabrikanten is die optie interessant, want daarmee kunnen ze makkelijker een nieuw product op de markt introduceren waar dat in de reguliere supermarkten een uitdaging is.” Het Stockon-schap is virtueel; om bij Jumbo of Plus op het schap te komen, moet er vaak een artikel uit het assortiment en moet de fabrikant flink bijdragen in de kosten van de promotie van het nieuwe product.
“We delen een gedeelte van de data met de fabrikant,” laat Bosman weten. “Daar krijgen we ook commissie voor. Met deze geanalyseerde data krijgen fabrikanten veel meer inzicht in het gedrag van onze klanten. Ze kunnen zien dat Persoon X, uit deze postcoderegio van een gezinshuishouden van 3 personen deze Calvé pot pindakaas koopt.”
Voor zulk consumentenonderzoek betalen fabrikanten normaal goud geld aan marketingbureaus. Bij Stockon krijgen fabrikanten de data over hun merk erbij; als ze dat willen kunnen ze andere interessante data bijkopen. Bosman: “Bij ons kunnen fabrikanten ook meer data kopen, zodat ze kunnen ontdekken dat degene die de Calvé pot pindakaas koopt, bijvoorbeeld ook vaak Clipper thee koopt.”
Een 'gewone' winkelier houdt zulke gegevens doorgaans voor zichzelf om er slim omzet in producten van te maken. Stockon maakt van de data zelf een bron van omzet.
Op dinsdag 26 maart 2019 organiseert Foodlog samen met Emerce het congres Digital Food. Stephan Bosman, oprichter van Stockon, vertelt over hoe zijn platform data gebruikt in zijn E-commerce model. Schrijf je hier in. Ben jij al Foodlog-lid? Dan profiteer je van €100 korting op dit congres!
Het bedrijf begon met alleen houdbare producten van A-merken, maar bezorgt ondertussen ook verse producten, zoals groente, fruit en zuivel, aan huis.
Stockon probeert zich op verschillende manieren te onderscheiden. De bezorgservice komt bij je thuis, waar je huis ook staat. Terwijl de elektrische wagentjes van Picnic alleen langskomen in de steden waar de bezorgdienst actief is, bereikt Stockon alle uithoeken van Nederland dankzij de samenwerking met de logistieke grootmacht PostNL die koelvers bezorgt. Verder streeft Stockon naar CO2-neutrale bezorging door zo veel mogelijk elektrische bezorgbusjes te gebruiken en de CO2-uitstoot ‘af te kopen’ door bij te dragen aan klimaatneutrale projecten.
Bij regelmatige bestellers leert het Stockon-algoritme ook nog eens het koopgedrag en voorspelt wat de klant tweewekelijks in huis wil halen. Heel verrassend is de dienst dus niet.
Groei en bloei van online boodschappen
Het model werkt. “Het groeit als een speer” vertelt Stephan Bosman. Begonnen met 6 medewerkers, heeft Stockon na een jaar meer dan 20 man in dienst. “Aan het einde van het jaar 2019 hopen we 60 man in dienst te hebben.”
Ondanks de relatief late start in de online-markt is Stockon met ‘duizenden’ bestellingen per week inmiddels de nummer 4 in de bezorgmarkt; achter Albert Heijn, Jumbo, en Picnic (in die volgorde).
De ontwikkelingen in de online boodschappenwereld gaan sneller dan gedacht, volgens Bosman. “Toen ik hier 2 jaar geleden aan begon, gingen specialisten uit van een marktaandeel voor online boodschappen van 5%. Ondertussen zijn die verwachtingen bijgesteld naar 15% - 20% van de alle boodschappen die online worden besteld. Delivery is een markt van €3,2 miljard bij een boodschappenmarkt van €36 miljard. Het biedt daarom ook voor ons als relatief nieuwe speler groeimogelijkheden. Op al 1% van het marktaandeel van de totale boodschappenmarkt, waarvan 20% dus online zal plaatsvinden, heb je namelijk een omzet van meer dan €360 miljoen.”
Direct van fabrikant naar de klant
Juist de Delivery-markt is zich langzaam aan het transformeren, van supermarkten en opslagplekken, naar platformen en marktplaatsen. Aan de voorkant lijkt Stockon een reguliere webshop waar je makkelijk boodschappen kunt bestellen. Aan de achterkant ziet Stockon er echter uit als een marktplaats voor fabrikanten. Stockon is geen winkel. “Stockon regelt de koop en verkoop direct van fabrikant naar klant. We zijn nooit eigenaar van het product”, legt Bosman uit.
Stockon heeft partnerships met A-merken en distributeurs, zoals Greenery, FrieslandCampina en Unilever. De aangesloten fabrikanten bepalen zelf de prijs van hun product.
Daarnaast bouwt Stockon een dashboard waarop fabrikanten in één oogopslag kunnen zien hoeveel ze verkopen en wat ze moeten leveren aan het distributiecentrum.
Het platform werkt met zelflerende algoritmen. “Het algoritme leert van jouw bestelling in combinatie met de gezinssamenstelling. Momenteel voorspellen we 70 à 75% van de boodschappenlijsten accuraat.” Zodra het Stockon-algoritme met 90% zekerheid het koopgedrag van de consument kan voorspellen, kan het algoritme aangeven wat er nodig is van de fabrikant. De fabrikant kan met dit dashboard zien dat hij op 1 maart 37 flessen olijfolie moet leveren. “We zitten dus nooit met enorme voorraden", zegt Bosman, "en werken met just-in-time bevoorrading.”
Het Stockon-algoritme stelt altijd de merken voor die de klant eerder al heeft besteldHamsteren zonder voorraad
Het Stockon-algoritme stelt altijd de merken voor die de klant eerder al heeft besteld. Stockon werkt niet met aanbiedingen. Je neemt als het ware een soort ‘abonnement’ op het product. “Wij stellen een abonnement voor waarbij je, bijvoorbeeld, bij de 4e bestelling een pak vaatwastabletten gratis krijgt." Je krijgt dus 3+1 gratis en kunt zo hamsteren, zonder hamstervoorraad in huis. Helemaal vanzelf gaat dat nog niet. Bosman: "Dit concept moeten we nog wel uitleggen, want niet al onze klanten snappen het. Ze kopen nog steeds 4 producten in 1 keer.”
De voorspelbaarheid van het boodschappenlijstje creëert vanzelf een stuk merkloyaliteit voor de fabrikant. "Maar," zegt Bosman, “waarom zou je als consument switchen tussen Sun en Finish vaatwastabletten?”
Nieuwe producten op het ‘schap’
Het algoritme brengt een hoge mate van voorspelbaarheid met zich mee. Kun je als consument nog wel verrast worden? Daar heeft Bosman wat op bedacht.
“Onder het kopje ‘Ontdek’ kan de klant in de app nieuwe producten kiezen en zo toch variatie in de boodschappen brengen. Ook voor fabrikanten is die optie interessant, want daarmee kunnen ze makkelijker een nieuw product op de markt introduceren waar dat in de reguliere supermarkten een uitdaging is.” Het Stockon-schap is virtueel; om bij Jumbo of Plus op het schap te komen, moet er vaak een artikel uit het assortiment en moet de fabrikant flink bijdragen in de kosten van de promotie van het nieuwe product.
Waarom zou je als consument switchen tussen Sun en Finish vaatwastabletten?Data bijkopen
“We delen een gedeelte van de data met de fabrikant,” laat Bosman weten. “Daar krijgen we ook commissie voor. Met deze geanalyseerde data krijgen fabrikanten veel meer inzicht in het gedrag van onze klanten. Ze kunnen zien dat Persoon X, uit deze postcoderegio van een gezinshuishouden van 3 personen deze Calvé pot pindakaas koopt.”
Voor zulk consumentenonderzoek betalen fabrikanten normaal goud geld aan marketingbureaus. Bij Stockon krijgen fabrikanten de data over hun merk erbij; als ze dat willen kunnen ze andere interessante data bijkopen. Bosman: “Bij ons kunnen fabrikanten ook meer data kopen, zodat ze kunnen ontdekken dat degene die de Calvé pot pindakaas koopt, bijvoorbeeld ook vaak Clipper thee koopt.”
Een 'gewone' winkelier houdt zulke gegevens doorgaans voor zichzelf om er slim omzet in producten van te maken. Stockon maakt van de data zelf een bron van omzet.
Op dinsdag 26 maart 2019 organiseert Foodlog samen met Emerce het congres Digital Food. Stephan Bosman, oprichter van Stockon, vertelt over hoe zijn platform data gebruikt in zijn E-commerce model. Schrijf je hier in. Ben jij al Foodlog-lid? Dan profiteer je van €100 korting op dit congres!
Fotocredits: 'Screenshot Stockon app', Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat de online markt niet makkelijk is, dat ie zelfs al bijna vol is, dat de concurrentie moordend is, vertel dat, maar dit juich verhaal en dan enkele dagen later de stekkers er uit, waarschijnlijk op last van PostNL is erg gênant, maar ja wat moet je dan?
Websuper Stockon zet per 28 maart de bezorgservice met onmiddellijke ingang stop, meldt Distrifood.
Opvallend, omdat Stockon-ceo Stephan Bosman tijdens Digital Food daar nog met geen woord over repte. Plannen zijn er genoeg, maar de financiële basis ontbreekt. Volgens Stockon lukt het niet de benodigde investeringsronde tijdig rond te krijgen. Een doorstart wordt niet uitgesloten: "We gaan de komende tijd bekijken of het mogelijk is om onze service opnieuw te starten, dus we houden je op de hoogte."
1. Ik zie wel veel aanbiedingen.
2. Het verlies is geoutsourced aan PostNL (ook de initiatiefnemer)
3. Ze hebben ook huismerken, van Boni, zelfde als Picnic
4. De aanbiedingen van de A merken zijn lager geprijsd dan bij AH. Ook vers op AH niveau.
5. Is dat alleen bij mij zo, want ik ben AH klant? Worden de aanbiedingen 'op maat' gestuurd? Zijn ze omdat ik nog nooit gekocht heb bij Stockton extra scherp? Gaan ze daarna stiekem omhoog?
6. Wat zouden de A merken bijdragen aan 'sponsoring'?
Wat in mijn hoofd opkomt: in dit model is geen margemix* meer nodig en kopen consumenten wat ze nodig hebben zonder al te gekke verleidingen. Prima als antwoord dus ook op de vraag: hoe geef je de boer een eerlijke prijs?
Die (soap)vraag wordt nu voor de 100ste keer gesteld door het ministerie van Landbouw en er worden voor de even zoveelste weer serieuze debatten in Amsterdam voor gefinancierd. Er moet immers een oplossing komen.
Het onderliggende probleem - geen kostendekking voor het boerenproduct dat in Nederland wordt gemaakt - is echter onoplosbaar zolang Nederlandse boeren te veel agrarische grondstoffen maken die ze niet als merkartikelen kunnen verkopen. Dat laatste is het geval voor het leeuwendeel van de productie.
* zeg maar: bier-, wasmiddelen- en vleesaanbiedingen met prijzen onder de inkoopprijs en dure groente en fruit ver boven die inkoopprijs als lok- en dekmiddelen voor een toch rendabele kassabon als totaal.