Volgens de Reclame Code Commissie is de niet besterde kip die bij Dirk, Bas, Coop, Digros en C1000 te koop is onder de namen 'Weelderkip' en 'Onze Kip' niet diervriendelijk en niet duurzaam. Foodlog was destijds positief over deze kip. Dat er geen ster op zit weet iedereen. Maar is de kip daarom niet diervriendelijk en 'duurzaam'? Dat laatste is die van de Dierenbescherming ook niet. Daar beoordeelt die organisatie niet op.
Wakker Dier meldt:
De Reclame Code Commissie (RCC) vindt dat supermarkt Coop haar klanten heeft misleid door de ‘Weelderkip’ als diervriendelijk aan te prijzen. Deze kip, die ook bij Dirk en C1000 (onder de naam 'Onze kip') in het schap ligt, is volgens de RCC niet diervriendelijk. Stichting Wakker Dier was naar de Commissie gestapt omdat ze vindt dat consumenten worden bedrogen: de kippen worden met 15 op een vierkante meter gepropt in een potdichte stal. Ze leven net 1 week langer dan in de vee-industrie en er zijn geen extra regels zijn gesteld om kippenleed bij het veetransport en de slacht te voorkomen. De Commissie oordeelt nu dat vlees pas diervriendelijk mag worden genoemd als de leefomstandigheden 'aanmerkelijk beter zijn dan die van reguliere kip uit de bio-industrie'. 'Daarvan is geen sprake', aldus de Commissie, 'de verbeteringen zijn te marginaal om de claim diervriendelijk product ... te rechtvaardigen ... om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk...'.
De Reclame Code Commissie hecht in haar uitspraak veel waarde aan de onafhankelijke beoordeling van de Dierenbescherming bij haar Beter Leven keurmerk en gelooft minder in de mooie praatjes van producenten.
Aan de laatste zin te oordelen zegt de Reclame Code Commissie dat het zich geen oordeel kan vormen, al doet de Commissie dat toch. Volgens de opgaven van Interchicken, de kipleverancier, is wel degelijk sprake van een grote verbetering ten opzichte van de gebruikelijke plofkip.
Interchicken is gewoon een beetje dom. Het bedrijf claimt iets dat niemand wil geloven als er geen plakkertje van de Dierenbescherming op zit. Het omgekeerde is ook waar. Als je iets goeds doet, maar niemand wil het certificeren met een plakkertje, dan sta je met je goeie gedrag toch mooi in de kou. En de kippen erbij.
Dit artikel afdrukken
De Reclame Code Commissie (RCC) vindt dat supermarkt Coop haar klanten heeft misleid door de ‘Weelderkip’ als diervriendelijk aan te prijzen. Deze kip, die ook bij Dirk en C1000 (onder de naam 'Onze kip') in het schap ligt, is volgens de RCC niet diervriendelijk. Stichting Wakker Dier was naar de Commissie gestapt omdat ze vindt dat consumenten worden bedrogen: de kippen worden met 15 op een vierkante meter gepropt in een potdichte stal. Ze leven net 1 week langer dan in de vee-industrie en er zijn geen extra regels zijn gesteld om kippenleed bij het veetransport en de slacht te voorkomen. De Commissie oordeelt nu dat vlees pas diervriendelijk mag worden genoemd als de leefomstandigheden 'aanmerkelijk beter zijn dan die van reguliere kip uit de bio-industrie'. 'Daarvan is geen sprake', aldus de Commissie, 'de verbeteringen zijn te marginaal om de claim diervriendelijk product ... te rechtvaardigen ... om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk...'.
De Reclame Code Commissie hecht in haar uitspraak veel waarde aan de onafhankelijke beoordeling van de Dierenbescherming bij haar Beter Leven keurmerk en gelooft minder in de mooie praatjes van producenten.
Aan de laatste zin te oordelen zegt de Reclame Code Commissie dat het zich geen oordeel kan vormen, al doet de Commissie dat toch. Volgens de opgaven van Interchicken, de kipleverancier, is wel degelijk sprake van een grote verbetering ten opzichte van de gebruikelijke plofkip.
Interchicken is gewoon een beetje dom. Het bedrijf claimt iets dat niemand wil geloven als er geen plakkertje van de Dierenbescherming op zit. Het omgekeerde is ook waar. Als je iets goeds doet, maar niemand wil het certificeren met een plakkertje, dan sta je met je goeie gedrag toch mooi in de kou. En de kippen erbij.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Datzelfde standpunt heeft blijkbaar ook de PvdA, die willen zoals gister breeduit in de dagbladen verscheen, alles anders. Hoe precies, daarover gaan ze nu nog even een plan bedenken.
De Reclame Code Commssie (RCC) neemt met dit oordeel een standpunt in, namelijk dat bedrijven ('bio-industrie'), die regulier ondernemen binnen kaders van de NL wet en met aanvullende bovenwettelijke kwaliteitssystemen, die ruim 95% van de markt bedienen, niet als diervriendelijk beschreven zouden mogen worden, omdat men zich naar (onbekende) RCC parameters 'aanmerkelijk zou moeten onderscheiden'.
De filet smaakte iets beter dan die van de kilo-knaller, Henk, die smaakte naar vis. Maar ook Onze Kip was niet geweldig.
Voor 5 euro en een beetje de kilo? Natuurlijk is het een terecht af te wijzen claim. Veel te absoluut. Leuk voor publiciteit van Wakker Dier. Waarom doet Weelder kip niet mee aan de sterrenshow? Is ie trouwens lekker? Dat is wel zo belangrijk
Dit duurzaamheidsgesteggel kan twee kanten op vallen:
1. totaal afhaken van consumenten die gewoon helemaal niets meer geloven en gewoon alles blijven kopen wat ze al kochten (hier zijn we heel dicht bij) of
2. producenten (en ngo's) stoppen met het allemaal wel voor de consument te weten en gaan nu eindelijk eens de consument betrekken over hoe voedsel te produceren. Hoe? Van transparantie naar co-creatie. #volksmarketing