Lang gewacht, stil gezwegen, nooit gedacht, toch gekregen. Rob Baan was alle lange tijd in blijde verwachting van een televisieprogramma, waarvoor hij ernstig heeft moeten lobbyen. Vorige week mocht hij het nieuws naar buiten brengen.
Kok Rudolph van Veen brengt de tv-kijker in ‘The Taste of Life Basics’ basis kennis bij over het koken met Nederlandse groenten en fruit, want het blijkt dat de Nederlander die niet meer heeft. En Rob gaat Rudolph daar bij helpen, onder het motto ‘Een kok kan niet beter koken dan de kwaliteit van zijn ingrediënten’.

Baan, bekend van zijn bedrijf Koppert Cress, is goed van de tongriem gesneden. Al vindt hij dat de tuinbouw meer aan marketing moet doen, moest hij toch twee keer slikken voordat hij daarin een rol ging vervullen. Gelukkig voor de tuinders en alle vrouwen in Nederland doet hij het wel. Het oog wil tenslotte ook wat. Leuk aan het programma is dat vooral de teelt van allerlei producten in beeld komt en de moeite die het kost om kwaliteit te maken. Dat gaat niet voor niets bij de commerciële omroepen.Telers achter iedere productgroep moeten gezamenlijk 15.000 euro op tafel leggen, maar dan krijg je wel dertig minuten zendtijd. Champignon, oesterzwam, aardappel, appel, ui, specialties (bijvoorbeeld aubergine, courgette fleur) en paprika zijn al zover. Broccoli, spruit, kool, witlof, tomaat prei en sla zijn nog aan het sparen.

The Taste of Life Basics, vanaf 8 januari 2010, dertien afleveringen lang elke vrijdag tussen 16.35 en 17.05 uur bij RTL4.
Dit artikel afdrukken