imageVorig week stuurde minister Verburg haar visie op landbouw naar de 2e Kamer. De Schotten, die graag hun eigen stempel op hun stuk van het land, doen het anders. Ze maakten een visie en vragen iedereen in het land om daarover zijn of haar mening te laten horen.

Verfrissend. Als je het nog een stapje doordenkt heet het in hippe communicatie-termen 'co-createn'. Marco Derksen liet gisteren zien hoe bedrijven ermee omgaan. Overheden zouden dat ook kunnen doen. Op hun eigen manier natuurlijk.

Het is aardig om beide plannen 'ns te vergelijken. Waar het Nederlandse ministerie hamert op iets abstracts als 'de betrokkenheid' van burgers, maakt de Schotse die concreet met acties: vraag waar je eten vandaan komt en hoe het is gemaakt. Ook al zo'n verfrissend verschil. Er lijkt goed nagedacht over het effect.
Misschien kunnen we iets van ze leren, ook al is het behoorlijk 'marketingcommunicerend' geschreven.
Dit artikel afdrukken