Gisteren in de supermarkt viel mijn oog op roze 'girlie' energydrinkblikjes. Eerst dacht ik dat het slechts een slimme marketingstunt was van de energiedrankjesmakers, om ook hippe jonge meisjes een eigen energiedrank te geven. Ik pakte het blikje op en zag voorop prominent het logo van Pink Ribbon staan: opbrengst gaat naar deze stichting die preventief wil informeren over borstkanker. In een gedachtenflits dacht ik toen nog even, oh het is dus geen chemisch, zoetstofhoudend energiedrankje wat is het dan? Maar helaas....achterop She vond ik een lijst met volgens enkele bronnen kankerverwekkende zoetstoffen zoals spartaam. In de bijlage foto's van het blikje en de ingredientenlijst, alsmede een foto uit het boekje E-nummers, 'Weet wat je eet'.
Ik ben echt in shock door dit product, ik begrijp niet dat Pink Ribbon hier zijn medewerking aan verleent en vind het ongelooflijk dat dit soort gevaarlijke producten in supermarkten liggen.
Het is in 2009 geintroduceerd door Pink Ribbon lees ik op hun site. Maar misschien veroorzaakt aspartaam geen borstkanker....?
Pink Ribbon is in volle glorie over het product, op hun website
En bekende meidenblogs....die meisjes gaan helemaal uit hun dak over dit leuke blikje! Arme girlies.
Miranda stuurde deze reactie vanaf een meidensite mee:
'Hoi hoi! Ik kwam vanmiddag in de blokker, en toen zag ik daar SHE energy drink! Nu hou ik echt niet van energy drink, maar dit is toch wel een erg leuk blikje om uit te proberen. Het is een eerste energydrink die zich speciaal richt op vrouwen, en 5 cent van elk blikje word gedoneerd aan Pink Ribbon. 1 blikje is 0,99 cent. Wat vinden jullie ervan? Ik ga er in iedergeval wel 1tje kopen.
Het heeft trouwens een beetje een perzik smaak.'
Wat we ervan vinden, vraagt Miranda foodlog.nl. Zonder specialisten te hebben geconsulteerd, zouden we hier op de redactie zeggen:
aspartaam heet wetenschappelijk ongevaarlijk, maar het is vooral merkwaardig dat een organisatie die voor gezondheid gaat meedoet aan de verkoop van energie-drankjes die met name de jeugd nu misschien al wel meer consumeert dan slim is.
Wat moet dat voor gezondheid strijdende Pink Ribbon ermee? Had Spa even gevraagd. Of Danone. Of voor ons part zo'n vrouwenbiertje met cider als het dan toch hip moest. Hoewel, zelfs op water is nog wel wat aan te merken. Maar kleine meisjes stimuleren tot het drinken van energydrinks om de borsten van grote te helpen, da's wel heel cynisch en laat vooral de geldzucht zien.
Als jij dus aan je borsten wilt denken tijdens het drinken, gooi dan domweg bij ieder flesje of blikje fris dat je toch al drinkt 5 cent in een spaarpotje. Aan het einde van het jaar overmaken. Misschien maar aan iemand anders met een briefje naar Pink Ribbon. Hadden de grote marketingjongens daar maar beter na moeten denken.
Of hebben ze toch een geweldig argument om het met SHE te doen? Miranda heeft ze een mailtje gestuurd, dus wie weet horen we het. Misschien vergissen wij ons ook wel.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Weer een illusie minder :(
Pink Ribbon: Goede Doelen zijn het Kwaad
Pink Ribbon: Goede Doelen zijn het Kwaad
En als de link niet werkt,
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/11/goede_doelen_zijn_het_grote_kw.html
Maar goed dat we niet voor Danone hebben gekozen als 'gezond product', want voor zover ik heb geleerd uit mijn medische boeken komt borstkanker vooral voor in westerse landen omdat daar zoveel melkproducten worden genuttigd
(do you get my point?)
@Jos, mee eens naar de oorzaak van deze lijn kijkend 'what is in the name of one ingredient?'
Als dat werkelijk is dan moet je je afvragen dient de consument beschermd te worden. Los van het non argument dat je er niet dik van wordt is het natuurlijk een beetje raar dat dit product zo wordt gepromoot. Maar goed lees samenvatting van 10.49 over de meest voorkomende problemen in de energie dranken markt.
Maar stel nu iedereen begrijpt dat dit een slecht product is niet om te zuipen en slecht. Maar gebruikt het verstandig. Wie zijn wij dan om pink ribbon die 5 cent te ontzeggen?
@willem: ik chargeerde om te tonen hoeveel er betuttelt wordt met dit artikel over "She". Zelf ben ik niet voor volledige liberalisatie, ik vind je opmerking daarom zeer vreemd, dan zie ik liever een beter argument om mijn standpunt onderuit te halen. Voor als je m'n standpunt niet begreep, zou ik het even uitleggen. Met de voorbeelden die ik aanhaalde wilde ik duidelijk maken dat er schokkendere voorbeelden zijn van co-branding dan die van "She". Pak je "She" zo uitvoerig als voorbeeld, dan zouden die anderen ook wel genoemd mogen worden. Ik leg het ijkpunt van oordelen bij mezelf, maar wie vindt dat pink ribbon het fout doet door haar naam aan "She" te verbinden legt ook het ijkpunt van oordelen bij zichzelf. Maar goed, we kunnen het ook gewoon een mening noemen, dat begrijpt tenminste iedereen. Objectief bekeken zijn er ook wel vragen waarom dit zo opgeblazen wordt. Is er een bewezen verband tussen borstkanker en aspartaam? Gaan veel mensen geloven dat "She" een gezond drankje is omdat er pink ribbon opstaat?
Ik wilde graag reageren op het bericht op 24/08 10:46
Ida van Belle zegt,
"Anderzijds draagt het toevoegen van aspartaam juist bij aan een lagere energie(suiker) inname waardoor het borstkankerrisico wordt verlaagd. Immers, overgewicht is wel een belangrijke risicofactor voor borstkanker."
Pardon?
-Ida zullen we energy drankjes gaan promoten omdat het risico op kanker verminderd? (tenminste volgens jouw redenering).
-Zodat jullie 5 centen krijgen en belangrijke projecten kunnen financieren?
-Jouw bovenstaande stelling lijkt mij een schaal van denken, dat steeds verder weg komt te staan van de kern van het probleem.
-Deze samenwerking, tussen Stichting Pink Ribbon en een energy drankje She, is een afglijdende schaal dat ik bestempel als zeer zorgelijk.