Komt er een Food Revolution? Die vraag stond gisteravond centraal in de slotsessie van de Rode Hoed serie It's Food Stupid.
De avond werd gekenmerkt door een Doe-gevoel. Dat uitte zich in de gehele sfeer van een avond vol korte presentaties en interviews. Gespreksleider Felix Rottenberg haalde spontaan een inkoper van supermarktorganisatie PLUS op het podium. De super bleek zich sterk te onderscheiden in duurzaam. Twitter twijfelde en vond het een reclame-boodschap.
De gestelde vraag bleef onbeantwoord, hoewel de niet-lullen-maar doen-sfeer misschien een indicatie was voor de richting van het antwoord.
Urgenda's Sandra van Kampen riep op tot het platlopen van de deur bij Albert Heijn om daar Huismerk Hangop te kopen en te eisen dat de naam van de producent erop verschijnt. Het product blijkt nl. gemaakt door kleine zuivelaar De Natuurhoeve en respecteert een hoge mate van dierwelzijn, diergezondheid, landschappelijke eisen en bodembalans. Supers pakken dit soort producten op als de markt ervoor aantrekt - hangop is een opkomende niche - en bouwen ze uit met een goedkopere inhoud als ze echt gaan lopen. 'Het zou zonde zijn als de bijzondere inhoud dan weer van het schap verdwijnt', betoogde Van Kampen. 'De consument zal het aan de smaak niet merken, maar natuur en dieren zullen het wel merken'. De naam en inspanning van de boer en zuivelaar worden tenietgedaan door het private labelbeleid van de super, was de boodschap.
Volgens Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, moet het aandeel biologisch op de schappen omhoog. Grootschalig en dus in supers 'want', zo zei ze, 'ik heb geen tijd om ergens anders boodschappen te doen'.
Is dat nou revolutie? Dat vroegen verschillende twitteraars zich af. Volkskrantjournalist Mac van Dinther twitterde dat revolutie heel eenvoudig is: allemaal op de fiets naar kleine winkels, eten uit het seizoen en veel minder vlees. Maar hoe krijg je mensen zover, schreef hij er achteraan.
Tot slot van de avond interviewde Rottenberg Samuel Levie (YFM) en Eric Fischer (Food Center Amsterdam). Volgens Fischer zou de wereld beter worden als er meer ruimte zou komen voor het Midden en Klein Bedrijf. Die boodschap was aan het begin van de avond nadrukkelijk door Dick Veerman neergezet. Samuel Levie zei dat de avond onvoldoende was gegaan over het verbinden van de stad met zijn voedsel. Hij was afgelopen weekend met It's Food Stupid spreker Carolyn Steel door London gelopen die hem en zijn YFM Academy liet zien hoe de inrichting van de stad van oorsprong geheel werd bepaald door aanvoerroutes voor voedsel.
Het twitterverslag van de avond is hier te vinden. In de staart vindt een aardig gesprek plaats over logistiek. Naast MKB zou logistiek het andere cruciale antwoord zijn op het verduurzamen van de wereld. Zou dat dan het begin zijn van die Food Revolution, of is het zoals Van Dinther teleurgesteld twitte: 'oude wijn in nieuwe zakken'?
Dit artikel afdrukken
De gestelde vraag bleef onbeantwoord, hoewel de niet-lullen-maar doen-sfeer misschien een indicatie was voor de richting van het antwoord.
Urgenda's Sandra van Kampen riep op tot het platlopen van de deur bij Albert Heijn om daar Huismerk Hangop te kopen en te eisen dat de naam van de producent erop verschijnt. Het product blijkt nl. gemaakt door kleine zuivelaar De Natuurhoeve en respecteert een hoge mate van dierwelzijn, diergezondheid, landschappelijke eisen en bodembalans. Supers pakken dit soort producten op als de markt ervoor aantrekt - hangop is een opkomende niche - en bouwen ze uit met een goedkopere inhoud als ze echt gaan lopen. 'Het zou zonde zijn als de bijzondere inhoud dan weer van het schap verdwijnt', betoogde Van Kampen. 'De consument zal het aan de smaak niet merken, maar natuur en dieren zullen het wel merken'. De naam en inspanning van de boer en zuivelaar worden tenietgedaan door het private labelbeleid van de super, was de boodschap.
Volgens Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, moet het aandeel biologisch op de schappen omhoog. Grootschalig en dus in supers 'want', zo zei ze, 'ik heb geen tijd om ergens anders boodschappen te doen'.
Is dat nou revolutie? Dat vroegen verschillende twitteraars zich af. Volkskrantjournalist Mac van Dinther twitterde dat revolutie heel eenvoudig is: allemaal op de fiets naar kleine winkels, eten uit het seizoen en veel minder vlees. Maar hoe krijg je mensen zover, schreef hij er achteraan.
Tot slot van de avond interviewde Rottenberg Samuel Levie (YFM) en Eric Fischer (Food Center Amsterdam). Volgens Fischer zou de wereld beter worden als er meer ruimte zou komen voor het Midden en Klein Bedrijf. Die boodschap was aan het begin van de avond nadrukkelijk door Dick Veerman neergezet. Samuel Levie zei dat de avond onvoldoende was gegaan over het verbinden van de stad met zijn voedsel. Hij was afgelopen weekend met It's Food Stupid spreker Carolyn Steel door London gelopen die hem en zijn YFM Academy liet zien hoe de inrichting van de stad van oorsprong geheel werd bepaald door aanvoerroutes voor voedsel.
Het twitterverslag van de avond is hier te vinden. In de staart vindt een aardig gesprek plaats over logistiek. Naast MKB zou logistiek het andere cruciale antwoord zijn op het verduurzamen van de wereld. Zou dat dan het begin zijn van die Food Revolution, of is het zoals Van Dinther teleurgesteld twitte: 'oude wijn in nieuwe zakken'?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gerrit, dank! Ik ben het overigens eens: we moeten niet wachten op de consument (wie is dat?). We zijn allemaal consumenten en moeten de gelegenheid krijgen én nemen om onze stem te laten horen.
Mijn reactie ging over jou opmerking dat het "niet zozeer om de ideeën maar om het organiserend en verbindend vermogen gaat?". De Food Revolution gaat wat mij betreft echter wel om de ideeën. Die zijn namelijk heel sterk! We moeten echter wel de nadruk blijven leggen op wat we niet omarmen en tegen welke actoren we zijn. Wat mij betreft is het werken aan de basis door lokale voedselkringlopen op een praktische manier te sluiten erg belangrijk maar niet afdoende. De revolutie moet altijd een tweede poot hebben die probeert tegen de heersende gedachte te vechten dat de vrije markt alle problemen zal oplossen. De opmerking van Guus sloeg er op dat die gedachte nog overheersend was tijdens de Roode Hoed serie. Zolang het debat vast zitten in de these dat we moeten wachten tot "de consument" de omslag maakt, eindigt elke discussie in de conclusie van Hendrik: "dat niemand weet wat er echt moet gebeuren".
Gerrit, begrijp ik goed dat je denkt dat de principes van de Food Revolution 'ook alle vijandelijke standpunten' omvat, of is je uitspraak in zijn algemeenheid bedoelt?
In het eerste geval ben ik het met je oneens.
Dick, je hebt gelijk dat mensen overtuigen in een ideologische strijd vaak onmogelijk is en dat je soms beter je eigen kant kan mobiliseren. Op het moment dat jou eigen kant echter zo breed is geworden dat het ook alle vijandelijke standpunten omvat, is het geen revolutie meer. De enorme landbouwproblemen waar we voor staan zijn zo serieus dat we niet door kunnen op de weg van "verduurzaming" en "slimme technologische aanpassingen" waar we nu op zitten. Die weg gaat voor de boer te langzaam omdat de boerenstand in Nederland in sneltreinvaart wordt weggevaagd. Naast een paar niche boertjes zullen we overblijven met megalomane fabrieksboeren die een beetje duurzamer zijn dan gisteren. De weg van kleine aanpassingen door kleine groepjes consumenten en kleine groepjes boeren leidt tot minuscule aanpassingen op een systeem waar de "vrije markt" de boer zoals wij die kennen aan het uitroeien is.
Dick, wij boeren verder. Het zij zo, maar het gaat zeker ook over ideeën in dit veld. Wat valt er anders te organiseren?
In mijn mailbox ontving ik ook twee pdf files over biologisch/gangbaar waarin biologisch x procent minder produceert. Mij lijkt het percentage wat te hoog. Wel metaanalyse van wat anderen deden, maar helaas niks fundamenteels. Daar waar Guus er hoop in heeft geloof ik er geen barst van.
Het beloofde debat blijft stil, daarom hier deze aansporing tot verdere uitleg. Dus Guus leg uit. Jij weet de weg, ik niet.