imageNaar aanleiding van de discussie over het bestaansrecht van rosé en het ‘wijncultureel imperialisme’ van de gebruikelijke wijnschrijverij, kreeg ik per mail van Will Jansen (Bouillon!) de opmerking dat die discussie prietpraat bleef. Besteed je tijd en intelligentie beter!
Ómdat er veel meer op het spel staat. Zowel op het gebied van wat we drinken als – nog veel meer zelfs – wat we eten.

De boodschap is luid en helder. We staan niet eens meer op de drempel van een nieuw tijdperk, maar zitten er al lang middenin:

Food & drinks zijn
- very big financial business (het is zelfs de allergrootste industrie die er bestaat, groter nog dan 'automotive' en chemie)
- in handen van steeds minder mensen die steeds meer bepalen wat wij lekker moeten vinden (en – zo zitten we nu eenmaal in ekaar – dat gáán we dus ook lekker vinden en kopen)
- na de industrialisatie van de productie aanbeland aan de vooravond van een veel ingrijpender techtijdperk (nanotech, GMO, ‘pimpen’ vanuit gezondheidsbeleid)

Onderwijl zijn ‘wij’ consumenten (gewoon als ‘gemiddeld Nederland’) geheel los van de motor:
- ondanks onze belangstelling voor koken, kunnen we dat al drie generaties niet meer en kopen we dus steeds meer kant & klaar en maaltijdcomponenten uit pakjes, zakjes, doosjes en blikjes
- wat eten in ons lijf doet weten wij (én zelfs overheden en andere beleidsmakers) allang niet meer, dus eten we ons ziek
- wat ‘lekker’ betekent weten we allang niet meer, want we hebben ‘smaak’ uitbesteed aan de industrie ipv overgenomen uit de traditie waaruit we stammen

En eet- en drinkjournalisten? Teveel hebben hun beroepsopdracht – het publiek informeren zodat het inhoudelijk kan kiezen – aan de wilgen gehangen en zijn bezig met het bevestigen van zg. trends of hun eigen belevingswereld. Terwijl het zo leuk zou kunnen zijn: open de ogen van mensen voor de kooi waar we ons vrijwillig in bewegen, voor andere genots- en gezondheidsbelevingen of simpelweg voor 'hoe het ook kan'.

Vandaar de vraag aan iedereen die het culinair, maatschappelijk, beleidsmatig, wetenschappelijk of gewoon persoonlijk interesseert:

welke 3 onderwerpen moeten de food & drinks agenda bepalen?
Dit artikel afdrukken