Kwalitatief hoogwaardige streekproducten zijn steeds meer in opmars binnen de gastronomie. Daarom heeft de organisatie van de EFFF besloten een plein met hoogwaardige Limburgse streekproducten op de beursvloer te presenteren. Hier kunnen professionals uit het gastronomisch vak kennismaken met de nieuwste trends op het gebied van typisch Limburgse producten.
Culinaire Educatie
Ria Joosten van het Culinair Educatiecentrum Limburg neemt de coördinatie van dit plein op zich. Het educatiecentrum heeft het onder de aandacht brengen van streekproducten als uitgangspunt.
Het Streekproductenplein Limburg past in het beleid van de Provincie Limburg. Eén van de doelen van deze provincie is het op de kaart zetten van de regio als gastronomisch gebied. Gedeputeerde Jos Hessels gaat de regionale kwaliteiten met een campagne extra belichten.
Naast het Culinair Educatiecentrum Limburg uit Neer zijn de volgende bedrijven vertegenwoordigd op het Streekproductenplein Limburg:
Bron: persbericht EFFF
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Even voor de goede orde, dit is geen kritiek of commentaar op de EFFF. Prima organisatie en goed geregeld. De EFFF is maar één keer per jaar. De HORECAVA ook. Het gaat hier om reguliere markten en themaweken, in Limburg en over de grenzen.
De horeca snapt precies wat ik bedoel, het zijn de organiserende partijen die zich verzetten of bang zijn, vraag me niet waarom. Samenwerking in de breedte is goed voor de branding van Limburg, of zie ik dat verkeerd.
Je kunt natuurlijk ook wachten tot volgend jaar op de EFFF.
Toch geïnteresseerd? Jullie weten me te vinden.
groet,
Angelo
@mark jammer ik had je graag ontmoet, ik sjeesde dan ergens tussen mijn koelcel (heb je die wel gezien?) en mijn stand,
oja ik zit bij de vrijwillige brandweer en daar is de regel als je ergens commentaar op hebt dan moet je hetzelf regelen of organiseren, ik daag en nodig iedereen uit om volgend jaar mee te doen bij de EFFF om het een nog groter succes te maken dan het nu al was en dat kan alleen met verenigde krachten, we stonden met 15 producenten volgend jaar gaan we voor minimaal 30, je kunt je nu al aanmelden bij Ria joosten
Klopt Dick, is toch prima. Doel is juist om ook die handel in beweging te brengen. In België bijv. zijn massa's bierclubjes, culinaire verenigingen, hoeve en streekproducten, allemaaal anders, ieder met een eigen smaak en trots.
We zijn hier bezig met het organiseren van een streekmarkt onder de vlag van Via Belgica. Zowel puur Limburgse, maar ook Belgische en Duitse producten willen we hier bij hebben. De streekproducent maar ook Oma, die haar eigen recept wilt delen. Het bij elkaar brengen van mensen met passie. Echt Bourgondisch.
Natuurlijk gaat het ook om handel, ik ben al een jaar elke dag hiermee bezig en verdien hier niets aan. Puur uit passie en anarchie. Overigens ben ik ook kok en glide gastheer, muzikant, vader en opa. Ik werk samen met Het Nieuwe Gilde, DeLImes, Gulpener, Liof, Syntens,en nog veel meer partijen, te veel om op te noemen.
Mee helpen? wordt lid van www.culinairlimburg.ning.com
groet,
Angelo
Angelo, Nederlanders zijn handelaren. Dat zit zelfs tot in Vaals in onze genen al houden ze in de omgeving van Maastricht echt van lekkerder eten dan - zeg - boven Susteren.
Wij plakken ergens een naam op omdat we weten dat het dan beter verkoopt.
Mijn oma woonde in een klein dorpje boven op een berg in Italië. In dat dorp heeft zowat ieder huis z'n eigen streekproduct. Dit gaat ook over receptuur, smaak. Elk dorp heeft zo ongeveer z'n eigen worst, prosciutto, kaas etc. etc..
En in Nederland gaan we elkaar weer overtroeven. Doen ze in Italië ook, maar de kracht zit in het verenigen. In de organisatie gaat het om het bewaken van integriteit. Puur streek en niet alleen Limburgs dus.