Nederland is z'n tradities vergeten en nept zich een slag in het rond met streken. Stel nou dat Nederland wel tradities had gecultiveerd en 'streekproducten' zou hebben gehad?

Gezellige boertjes en kletsverhaaltjes moeten bij ons het superpubliek in iets echts laten geloven dat hopelijk een beter product is. Nederland heeft geen streken. Als zo'n product, altijd met een forse meerpijs, een succes wordt, pikt de super het in. Onder z'n eigen merk.

Ontkomt een land met echte streken daaraan?

Nee. Zie hiernaast een voorbeeld van het overkoepelende streekmerk van de Franse hypersuper Carrefour, Reflets de France. Sinds vorig jaar ligt de winkel vol met het merk. Van jam tot slagroom en van kaas tot drank. Deze cider is echt. Van de AOC tot de genummerde fles. Hij was zelfs uitstekend, maar is gewoon van de super.

Snapt u het?Want het blijft raar, echt van de super. Alsof je Limburgse kaas uit Zaandam komt en je Friesche Nagel uit Veghel.
Wat kun je nou beter hebben? Superstreken zoals in Frankrijk, nepstreken zoals in de Nederlandse super of betere producten, zoals misschien wel in Frankrijk. Nepstreken zijn vogelvrij. Echte moeten ergens aan voldoen.
Dit artikel afdrukken