Terwijl biosuper EkoPlaza eerder deze week buurtsuper Marqt de maat nam, vond Marqt-oprichter Quirijn Bolle het deze week nodig zich af te zetten tegen 'gewone supers'. Distrifood, een blad voor supermarktondernemers, signaleerde wat hij over hen zei op Oneworld.nl: "De supermarkt levert eten dat voor een groot deel niet gemaakt had moeten worden."
'Platgespoten met bestrijdingsmiddelen'
Die uitspraak is genomen uit deze rij zinnen: "Om voor duizenden supermarkten elke dag dezelfde tomaten met dezelfde kleur, geur, smaak en prijs te kunnen leveren, gebeuren dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten. Boeren spuiten ze plat met bestrijdingsmiddelen, verbouwen ze op steenwol en krijgen er een prijs voor terug waarvan ze niet kunnen leven. De supermarkt levert eten dat voor een groot deel niet gemaakt had moeten worden.”
Dat zou gebeuren "Omdat het maar om één ding gaat: geld verdienen. Niemand in de voedselketen wint aan wat in de schappen ligt, behalve een paar aandeelhouders en bestuurders van grote bedrijven.”
De super slaat terug
De uitspraken zullen zeker bij Nederlandse tuinders en telers tot protest leiden omdat ze aantoonbaar schone en kwalitatief uitstekende producten leveren. Waarom zegt Bolle het dan toch? Mogelijk komt dat omdat zijn formule klem komt te zitten tussen twee concurrenten. Enerzijds kan EkoPlaza de niet-biologische-maar-wel-duurzame formule van Marqt gemakkelijk in diskrediet brengen omdat de buurtsuper niet biologisch is en deels hetzelfde aanbod heeft als de gangbare super. Anderzijds hebben Jumbo en AH inmiddels hun Foodmarkets. Daarmee spelen ze in op dezelfde gevoelens waarmee Marqt jaren geleden zijn plekje op de markt kon veroveren. Nu het zich weer moet bewijzen door opnieuw 'anders te zijn', toont oprichter Bolle zich lichtgeraakt. Dat lijkt niet zo verstandig.
Marqt heeft op dit moment feitelijk maar één onderscheidend element: de buurtsuper hangt een naamkaartje aan de producten van zijn leveranciers (dat doen AH, Plus en Jumbo inmiddels ook meer en meer) en betaalt hen meer dan zijn concurrenten. Het is de vraag of dat voldoende is om klanten te blijven overtuigen.
Fotocredits: Naar Marqt met een AH tas, Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken
'Platgespoten met bestrijdingsmiddelen'
Die uitspraak is genomen uit deze rij zinnen: "Om voor duizenden supermarkten elke dag dezelfde tomaten met dezelfde kleur, geur, smaak en prijs te kunnen leveren, gebeuren dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten. Boeren spuiten ze plat met bestrijdingsmiddelen, verbouwen ze op steenwol en krijgen er een prijs voor terug waarvan ze niet kunnen leven. De supermarkt levert eten dat voor een groot deel niet gemaakt had moeten worden.”
Dat zou gebeuren "Omdat het maar om één ding gaat: geld verdienen. Niemand in de voedselketen wint aan wat in de schappen ligt, behalve een paar aandeelhouders en bestuurders van grote bedrijven.”
De super slaat terug
De uitspraken zullen zeker bij Nederlandse tuinders en telers tot protest leiden omdat ze aantoonbaar schone en kwalitatief uitstekende producten leveren. Waarom zegt Bolle het dan toch? Mogelijk komt dat omdat zijn formule klem komt te zitten tussen twee concurrenten. Enerzijds kan EkoPlaza de niet-biologische-maar-wel-duurzame formule van Marqt gemakkelijk in diskrediet brengen omdat de buurtsuper niet biologisch is en deels hetzelfde aanbod heeft als de gangbare super. Anderzijds hebben Jumbo en AH inmiddels hun Foodmarkets. Daarmee spelen ze in op dezelfde gevoelens waarmee Marqt jaren geleden zijn plekje op de markt kon veroveren. Nu het zich weer moet bewijzen door opnieuw 'anders te zijn', toont oprichter Bolle zich lichtgeraakt. Dat lijkt niet zo verstandig.
Marqt heeft op dit moment feitelijk maar één onderscheidend element: de buurtsuper hangt een naamkaartje aan de producten van zijn leveranciers (dat doen AH, Plus en Jumbo inmiddels ook meer en meer) en betaalt hen meer dan zijn concurrenten. Het is de vraag of dat voldoende is om klanten te blijven overtuigen.
Fotocredits: Naar Marqt met een AH tas, Franklin Heijnen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niels #14
Die kop had ik inderdaad wat uitdagend neergezet. Maar ik bedoelde m erg serieus, want uiteindelijk gaat het er om wat de consument in zijn/haar boodschappenkar legt.
Daar is de consument de ultieme actor in het systeem. Een supermarkt kan daar redelijk goed op sturen. Maar tot op bepaalde hoogte. De opkomst van alternatieven voor de traditionele supermarkt bewijzen dat. Net als de diverse online concepten.
Dat Albert Heijn het label 'puur&eerlijk;' veranderde heeft ongetwijfeld ook met die ontwikkelingen te maken.
@Mark #13
Ik denk dat de leus 'hier en nu' (heel snelle levering) uiteindelijk vrij relatief is. Met een aantal jaar regelmatig online kopen 'hoef ik het niet zo nodig morgen', maar wil ik het vooral op een betrouwbaar moment.
Er waren maar weinig momenten dat ik iets snel nodig had. (en daar 'binnen 24uur in de praktijk betekent dat het gedurende een hele dag afgeleverd kan worden, is dat vooral erg onhandig)
Ik denk dat er (in foodretail) ruimte is voor meerdere concepten. Zo ben ik erg tevreden over de versheid van een online leverancier die alleen vrijdag/zaterdag uitlevert. Dat moet voor woensdagochtend besteld worden. Alles supervers dus, want ingekocht op basis van de bestellingen. Maar dat moet dus wel bij de klant passen.
Paul #10, "de consument krijgt het eten dat ie verdient" suggereert dat het publiek stuurt wat er in supermarkten ligt en hoe dat geproduceerd is. Da's gewoon niet waar. Net zo als boeren niet bepalen hoe zij boeren. Dit klinkt gek, maar de werkelijkheid is dat 'het systeem' dat door een veelheid van factoren en actoren tegelijk bestuurd wordt, alle actoren stuurt met voor eenieder een minimale marge aan autonome inbreng. Zie ook mijn reactie #5.
Paul, dat AH Bol.com heeft overgenomen is niet zomaar. Dat de rol van de retail en super anders wordt, is een feit. Logistiek is geen doel op zich maar een middel. Toch gaat dat het verschil maken. We willen het en we willen het nu. En wie dat het beste organiseert, doet zaken.
Interessant is wat er met de DKW -droge kruidenierswaren- en vers gebeurt. Twee verschillende groepen, ieder met eigen dynamiek. En hoe gaat op termijn de distributie van de A-merken plaats vinden als de supermarkt niet meer die primaire rol vervult?
Interessante tijden komen er aan. Denk alleen al aan dat vastgoed, al die winkelpanden en wat er gebeurt met de steden en attractiviteit als steeds meer winkels virtueel worden.
En daar nog de dynamiek bij om als specialiteitenzaak in vers attractief te blijven en wél fysiek klanten te blijven trekken. En dan zijn we weer terug bij het begin van deze draad.
@Mark #11
Wat mij betreft is 'de supermarkt' (en de traditionele marketing) over haar hoogtepunt heen. Helaas geldt dat daardoor voorlopig ook voor grote delen van de retail.
Waar ik in de winkels steeds meer mn neus stootte, vond ik online wel mn weg. Veelal bij kleine retailers die wel datgene konden/wilden leveren wat ik zocht en bij kleine producenten die 'direct'/online leveren.
Aan de ene kant is daardoor het traditionele directe contact natuurlijk helemaal weg, maar daarvoor in de plaats is in een aantal gevallen contact via sociale media voor in de plaats gekomen.
Zeker voor de kleine (regionale) producenten en niche producten zal dit denk ik een uitkomst zijn om een steviger marktaandeel te gaan veroveren de komende jaren. Door gebrek aan volume/vraag zijn ze immers 'te duur' voor de grote supermarkt ketens. Door de kortere keten kan het voor de consument toch aantrekkelijk zijn.
#10 Paul, je zet het mooi neer. Je vergelijking met Italië is treffend. Hoewel ik daar -even goed als in Frankrijk- in de laatste 20-30 jaar duidelijke verschuivingen zie in de supermarkten. Ze gaan weliswaar geleidelijk maar zetten door. Kijk naar het assortiment en met name ook de aanbiedingsvorm. Vers in bediening (kaas, vlees, vleeswaren) neemt af; respectievelijk de corners met voorverpakt groeien. Ook daar wordt gerekend en is/lijkt de P van Personeel een grote kostenpost.
Hoewel hun eetcultuur erfgoed is, zie ik haarscheurtjes. Voorverpakt is efficiënt voor de koper en verkoper. Maar bij de -hoogrenderende- versgroepen maakt het persoonlijke contact tussen klant en specialist verkoper het verschil. En neem je dikwijls nét wat meer of anders.
We weten dat de besparingen op medewerkers en materialen worden gebruikt om scherp(er) te kunnen aanbieden en marktaandeel te winnen. Maar het aanbod wordt er niet uitbundiger van. Evenmin "de lol van het winkelen" aangezien het sociale element eruit is gehaald.