Gezien alle stijgende kosten als gevolg van onder meer verduurzaming, CSRD, (veel) hogere minimumlonen, data-, automatisering- en mechaniseringskosten en de toenemende complexiteiten qua bezorging van grote steden (elektrificatie) is het verdienmodel van de supers veel te mager. Bovendien valt ook de tabaksomzet nog weg.

Daarom zitten supermarkten de laatste weken gewoon met een -4% omzetontwikkeling ten opzichte van 2023 op hun bord. Ze bedrijven dag in dag uit topsport en daar hoort mijns inziens een winst voor belastingen (EBIT) van minimaal 3% bij. Lager is domweg onverantwoord. Op een enkeling als Nettorama en Albert Heijn na halen supermarkten dat niet. De meeste food retailers eindigen tussen de -1 en +2%.

De branche doet zich dat zelf aan. De prijzen zijn de afgelopen jaren door hogere inkoopkosten zo’n 25% omhoog gegaan, maar dat had dus 27-28% moeten zijn. Zo simpel is het. Maar wie durft dit te doen?

Eigenlijk is een eenmalige extra prijsverhoging van 2-3% is nodig om de zee aan stijgende kosten en complexiteiten het hoofd te kunnen bieden.

Maar ja, iedereen kijkt zoals gewoonlijk naar elkaar en niemand durft echt te bewegen. Zo gaat de branche vanzelf richting bloedarmoede en om eerlijk te zijn zit ik niet op scenario's zoals Esprit, Scotch & Soda of V&D te wachten in de supermarktsector.

Toch zullen vele directies de feiten onder ogen moeten zien.

Het CBS kwam woensdag met de eerste raming van de inflatiecijfers over juli. Die zijn fors: 3,7% over de gehele linie, maar 5,4% voor dagelijkse boodschappen bij de supermarkt. In juni was het nog 4,6%.



Vanuit ecologen én economen zwelt de boodschap aan dat niet alleen marktverstoringen maar ook klimaateffecten (te nat, te droog; geen spinazie dit voorjaar, dure aardappelen komend najaar, winter en voorjaar) de reden zijn waarom de prijs van boodschappen omhoog beweegt en zal blijven bewegen. Dat versterkt enerzijds het feitelijke effect dat Laurens Sloot hierboven beschrijft - supermarkten zullen proberen de prijzen laag te houden - en legt nog meer nadruk op het gewenste effect: supermarkten moeten hun marge collectief verhogen.
Dit artikel afdrukken