Het CBL voorspelt dat het de komende maand door de coronamaatregelen nog veel drukker zal worden in de supermarkten. "De verplichte uren voor ouderen en kwetsbaren plus de ban om na 20 uur geen alcoholhoudende dranken te verkopen, maken dat meer mensen in de overige uren hun boodschappen doen, aldus het CBL. Of dat klanten nog een keer terug moeten komen voor een tweede boodschappenronde," schrijft Distrifood.
Daarom vraagt het CBL zo veel mogelijk winkeluren beschikbaar te maken. Concreet stelt de koepelorganisatie voor om supermarkten op zondag dezelfde openingstijden als op doordeweekse dagen aan te laten houden en de tijden voor laden en lossen (de 'venstertijden') te verruimen zodat er ook 's nachts bevoorrading kan plaatsvinden. Zo kunnen logistiek en operationale planning maximaal flexibel functioneren, treffen klanten geen lege schappen en overlappen boodschappers en vakkenvullers elkaar zo min mogelijk.
De koepel moet ook eens goed naar zichzelf kijken.
Dus dan ook niet langer 2 tot 3 medewerkers met hun volgetjokte karretjes — en vaak meer aandacht voor elkaar dan voor de klanten — tegelijkertijd in hetzelfde pad de schappen laten bijvullen (zonder 1,5 m maatregel) — en dat ook nog eens tussen 4 - 6 uur in de middag als de zaak volstroomt met 1 persoonshuishoudens.
Het wordt natuurlijk topdrukte voor Picnic en de bezorgdiensten van supers. Dat geeft een nadeel voor Lidl en Aldi.