Voordat hij wist van de snode plannen van Jumbo, schreef een ex-superbaas vorige week in de Levensmiddelenkrant, een vakblad voor kruideniers, dat hij alle flinke supers op 1 hoop zou willen vegen om een grote supersuper wil maken die Albert Heijn aankan. Volgens hem moesten Plus, C1000, Super de Boer, Jumbo en de Nettorama allemaal maar fuseren tot een nationale oplossing. Het zou de supermarkt van ons allemaal moeten worden, de Nederlandse Supermarkt Groep.
Gewoon ff fris van de lever: wat vind je als consument van zo'n voorstel?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Laatst heeft C1000 een groot aantal winkels verkocht aan AH en nu willen ze SdB kopen? Gaan ze die daarna weer doorsluizen aan AH?
Op de vraag wat ik als consument hier van zou vinden?
Geweldig, dan kan ik nog goedkoper boodschappen halen of laten brengen.
Als producent zie ik er nog van komen dat de reclamesticker, in dat andere topic van vandaag, ook nog wel eens meer waard kan worden als het product.
Dan hang ik mijn boerenoverall aan de wilgen, dat is zeker.
Roept meteen het beeld van 8 jaar geleden op. Toen was het Laurus, die gingen met Kommar de strijd tegen AH aan.De Kommar bestond deels uit winkels die nu weer de strijd met AH willen aangaan.
Het ging heel mis, alles wat reste was een bijna falliet Laurus, ontslagen en hoge schulden.
We zullen moeten accepteren dat AH groot en machtig is en blijft. Daar zijn we overigens echt niet zo slecht mee af, AH is een goed en mooi bedrijf.
De Nederlandse Mededingingsauthoriteit (NMa) zal een dergelijke megafusie zoals hierboven omschreven niet toestaan. Daarnaast is het m.i. zo dat de toetredingsdrempels in deze branche relatief laag zijn. Dat betekent dat zodra er onredelijk hoge marges worden berekend of de kwaliteit te wensen overlaat er vermoedelijk vrij snel nieuw aanbod zal ontstaan. Ik maak me dus niet zo'n zorgen!
Twee weken geleden was ik in het buitenland. De ondernemer aldaar die ik sprak gaf aan dat hij nooit voor meer dan 20% van zijn omzet afhankelijk wil zijn van 1 bepaalde klant. Zelf wil ik dat binnen mijn bedrijf ook niet. Probeer niet inde valkuil te geraken waar veel toe-leveranciers van fokker en daf in gelopen zijn. Een marktaandeel van 20% of meer -onafhankelijk van de sector -lijkt me niet gezond en staat eerlijke concurrentie in de weg (**).
Ik denk dat we een consolidatie van 7 naar 6 en daarna heel snel naar 3 a 4 zullen gaan zien. In de UK zijn het er maar 4. Daarna gaan we binnen 5 jaar een tweede consolidatie fase in. Bijvoorbeeld een fusie tussen M&S;en Ahold. Kortom een paar grote mondiale retails-ketens zullen overblijven. Dit is in mijn ogen onwenselijk, maar wel voorgeprogrammeerd.
"de Nederlandse Supermarkt Groep" is dus geen oplossing, maar juist een verdere verslechtering van de situatie waar ik wel zenuwachtig van kan worden. Op korte termijn is een fusie tussen Jumbo en SdB prima, op lange termijn gaat dit voor een achteruitgang zorgen.
** 20% is maar een arbitrair getal. 50% marktaandeel is al veel teveel, 80% onacceptabel. Waar is Den Haag? Waar is Brussel. Hier hebben we toch toezichthouders voor?