image

Zoals jullie wellicht al weten wordt in huize Faber veel ge-experimenteerd met eten en drinken. Niet alleen omdat we foodies zijn maar ook uit een gezonde nieuwsgierigheid naar wat we zoal krijgen voorgeschoteld. We kijken naar hoe het eruit ziet, gepresenteerd is en natuurlijk hoe het smaakt.

Lucette werd laatst een beetje opstandig van de nieuwe reclame van McDonald's, 'de mannenburger'! Dat moet je niet te hard roepen bij vrij gevochten geesten zoals mijn vrouw, en ze is niet de enige, want dan komt er al snel reactie. Lees hier hoe het verder is afgelopen. Het is te makkelijk om je bij de opinie van de dag aan te sluiten en te zeggen McDo is niet gezond. Omdat we vroeger nogal kritiek hadden op het bekende zompige, zachte en zoetige McDonald's broodje, deed het ons goed te horen dat ze voor dit broodje een Italiaanse Ciabatta hadden gekozen. Je-weet-wel, zo’n knapperige met meel bestoven buitenkant, die eruit ziet als een turfje met een luchtige binnenkant. Reden om het weer eens te proberen.

Wij naar de plaatselijke McDonald's (Zwolle). Via de McDrive-oprit namen we het mannenburgermenu. Inspreken, betalen, langsrijden en meenemen. In plaats van frietjes namen we de Caesar-salade. € 11,- voor twee van die mannenburgers. Dat vonden we toch aan de prijs.

Thuis gekomen de boel uitgepakt. Om het feest te complementeren waren we natuurlijk de obligate Cola light niet uit de weg gegaan. Na een aandachtige studie van hoe het eruit zag en hoe het rook, hebben we de tanden er maar ingezet.
Product en presentatie vielen me tegen. Het broodje was inderdaad een Ciabatta maar absoluut niet knapperig, en dat is nu wat ik eigenlijk zocht. Ook de kaas, een soort cheddar, was een tegenvaller als we het over smaak hebben. De Caesar-salad bleek helemaal geen Caesar-salad, maar een ordinaire salade bestaande uit ijsbergsla en maar een paar toefjes romaine-sla. Met de saus was het al niet beter, een zakje ondefinieërbare zoete dressing. De cola was zoals altijd veel te koud door de grote hoeveelheid ijs die ze er altijd in knallen.

Onder die omstandigheden werd McDo het onderwerp van onze gebruikelijke filosofische beschouwingen en gesprekken over eten en drinken.

Uitkomst: Al met al vonden we het wel een verbetering wat betreft de soort brood, maar waren teleurgesteld over het gebrek aan knapperigheid (kan komen door vervoer in dicht doosje en de optredende condensvorming, maar dan nog).

De kaas heeft geen smaak en smelt nauwelijks. Gebruik echte oude kaas waarmee je smaak toegevoegd. Gemiste kans!

De salade was ronduit een tegenvaller en we voelden ons hiermee bekocht. Wij hechten er grote waarde aan de juiste naam bij de juiste producten te zetten en in dit geval waren we gewoon bedonderd (volgens de Warenwet mag dat niet eens, maar waarschijnlijk is Caeser-salad vlgs de Warenwet een salade en dan mag het weer wel; alleen culi's tuinen er dus in).
Kortom, een te hoge prijs voor een gerecht dat van de culinaire onkunde aan elkaar hangt.

Voorlopig zal het zeker weer even duren voor we ons weer laten overhalen om een nieuw product van de firma te proberen.

Voor € 11,- haal ik twee stukjes zalm bij de Aldi uit de vriezer, mooi product, en kook ik er een piepertje erbij. Dan heb ik nog ruim geld over voor een mooie salade van ezelsoren erbij.

Nu we het toch over McDonald‚s hebben. Ik las twee dagen terug dat er een vergelijking werd gemaakt met dierenvoeding en fastfood. De voeding van dieren zou zo uitgebalanceerd en doordacht dat je onbeschroomd hardop kunt stellen dat dierenvoeding meer voedingswaarde heeft dan de gemiddelde avondmaaltijd die er in een gezin gegeten wordt! Als dat waar is ..... :)
Dit artikel afdrukken