Speciaal voor mensen zonder haast introduceert Albert Heijn in Oosterhout ‘de rustig aan kassa’. Voor wie het
kassaloos of met zelfscanner winkelen allemaal te snel gaat. En voor wie graag een babbeltje maakt zonder dat de mensen achter je in de rij in je nek staan te hijgen. Het filiaal in Oosterhout doet mee aan een proef met trage kassa’s in de regio Zuidoost van Albert Heijn,
schrijft Distrifood. Daar wonen in de omgeving veel ouderen, maar opvallend genoeg maken ook veel jongeren gebruik van de kassa. Binnenkort volgt een tweede vestiging in de regio met zo'n zelfde kassa. Na 12 weken besluit het filiaal of de 'onthaast'-kassa een blijvertje is.
Volgens winkeldeskundige Cor Molenaar is de test van Albert Heijn een slimme actie. "De supermarkt is er niet alleen om boodschappen te doen, maar heeft ook een sociale functie. Mensen vinden het gezellig om naar toe te gaan." Een tweet met een foto van de kassa gemaakt door
Ellen de Bont verzamelde inmiddels bijna 1.300 Likes. Mogelijk heeft Molenaar nog gelijk ook.
Ook in Groot-Brittannië hebben ze de kassa voor mensen zonder haast ontdekt. Sainbury's start met het testen van een 'relaxed check-out lane', schrijft de Independent. De doelgroep zijn vooral mensen met dementie en ouderen. De proef duurt een maand en wordt al alom geprezen op sociale media.
Toen het zo koud was, tapte de kassière na het afrekenen een overheerlijke warme chocolademelk voor mij in. Het inpakken, dat moest ik dan wel weer zelf doen.
Ook nog traag voedsel in de schappen en het feest is compleet.
Een kassière is geen robot.
Ik hoop dat meer supermarkten dat gaan doen, maar de kassière of kassier moet dan zelf ook de mogelijkheid krijgen om met de klanten te praten. Eten is een feest, eten uitzoeken en bereiden hoort daar ook bij. Jammer dat iedereen hier zo'n haast heeft en de neiging heeft om de primaire levensbehoeftes als tijdverspilling te ervaren.
Bij veel supers in Frankrijk tref je het regelmatig dat er een woordenwisseling tussen de kassière en een bekende uit de buurt plaatsvindt, nadat ze elkaar eerst 3x op de wang hebben begroet.
De zuchtende mensen in die rij zijn vaak toeristen (o.a. NL) die zich zelfs tijdens hun vakantie nog geen ontspanning gunnen.
Hahaha die is fraai. Hoe maak je van een zwak punt iets bijzonders. De Albert Heijns (2 stuks) die ik bezoek (bezocht) kenmerkten zich veelal door lange rijen (4-5 klanten) bij de kassa terwijl een aantal kassa's niet bezet waren. Dan 'moest' je door de zaak roepen "Hé, kan er nog een kassa open" en dan gebeurde dat soms. En dan hebben ze nu een trage kassa. Ik ben inmiddels klant bij de Jumbo.