image

Over voornaammerken gesproken. Presenteren Nederlandse boerenkaasmakers en hun wederhelft zich graag met hun voornaam om extra ambachtelijk over te komen, in de VS is er een oude, merkwaardige traditie op dit vlak met merken als Uncle Ben's en Aunt Jemima. De dienende, goedlachse neger of negerin uit vervlogen tijden is bij deze bekende merkproducten ooit als symbool gekozen en deze merken hebben die tijden overleefd (maar merk de moderne gezondheidtriggers op). Hier staat een recente presentatie over raciale merktypetjes. Met natuurlijk aandacht voor de bizarre promotie van Uncle Ben (onderdeel van het dieronvriendelijke Mars-concern). Op de Amerikaanse site is hij, tot hilariteit van de wereld, de baas van het bedrijf geworden:

image

Het belangrijkste kritiekpunt is dat hij ondanks zijn hoge positie nog steeds geen achternaam heeft gekregen.

Ik heb het gevoel dat de echte boer Piet Verberne van Volwaard, Dick Veerman heeft deze man aan mogen raken, en de ambachtelijke kaasmakers die in de kaashandel met naam en toenaam genoemd worden, zichzelf tot een dergelijk soort typetje maken. Ilja Gort doet dat letterlijk en effectief. Maar wordt de wereld daar nou duidelijker mee?
Dit artikel afdrukken