Dat is dus niet waar. Maar vakblad Distrifood beweerde het gistermiddag en dus schreven inmiddels verschillende andere bladen het over. Ik controleerde het even bij het Voedingscentrum, want dat zou, volgens Distrifood, de uitvoerder van het nieuwe logo zijn. De eerstelijns medewerkers van het Voedingscentrum wisten van niets en zochten het uit. Nee, het is echt niet waar. Patricia Schutte van het VC belde me begin van de middag terug en kon me melden dat het bericht beslist onwaar is.

Het is een opmerkelijk verzinsel van Distrifood, want het gaat over de langverwachte nota 'Duurzaam voedsel' van LNV die gistermiddag door minister Gerda Verburg werd gepresenteerd. In de nota valt uitdrukkelijk te lezen dat de minister het niet nuttig vindt weer een nieuw logo te maken of te proberen duurzaamheid in één 1 logo te vangen.

De minister schrijft: Duurzaamheid en gezondheid van producten speelt in toenemende mate een rol binnen de concurrentieverhoudingen. Dat vind ik een positieve ontwikkeling. Het is de beste prikkel voor verdere verduurzaming. Het resultaat is echter weldat bij de vermarkting van producten heel veel logo’s, labels en keurmerken zijn ontstaan. De toegevoegde waarde hiervan is vaak lastig vast te stellen. Consumenten vinden hierin moeilijk hun weg. Verschillende stakeholders, vanuit het bedrijfsleven en maatschappelijk organisaties, geven echter aan dat de logo’s en keurmerken toch een onderscheidend vermogen hebben. Bovendien leiden er veel wegen naar duurzaamheid die verschillende consumenten ook verschillend waarderen. Daarom vind ik de introductie van één duurzaamheidslogo niet passend. (p.14 van de nota).

Is dit de professionele pers over eten?


Dit artikel afdrukken