![image](/images/uploads/verswijzer-vc-vwa.jpg)
Tegen nep!?!? Jazeker. Het VC start gefinancierd door de VWA een campagne voor vers. Pierre Wind - ook van de smaaklessen - voert het uit.
Reden: De term ‘vers’ is niet gedefinieerd en wordt nauwelijks beschermd door de Warenwet. Dat leidt ertoe dat in de winkel en op verpakkingen de term heel erg verschillend wordt gebruikt. In tegenstelling tot wat veel consumenten denken, heeft ‘vers’ niet veel met voedingswaarde te maken. Ook duidt ‘vers’ niet altijd op een korte leeftijd van een product. Wel zijn veel verse producten gevoelig voor bederf. Consumenten hebben hierover onvoldoende kennis. Daardoor wordt er per huishouden een flinke hoeveelheid voedsel weggegooid en lopen consumenten risico op voedselinfecties.
er wordt teveel vers weggegooid.
Wat mij betreft een uitstekende actie die mensen eindelijk eens meer inhoudelijke kennis verschaft.
Maar ook een wel heel merkwaardige: heeft de Voedings- en Warenautoriteit dan definitief besloten dat het woord 'vers' dan maar vogelvrij moet, gewoon genept mag worden en dat het enige wapen daartegen inhoudelijke publieksvoorlichting is?
Dat schept nogal een precedent.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wanneer we het een van een postivistische kant bekijken: alles bij elkaar genomen is het natuurlijk wel een tendens: streek, vers, eetkilometers, fairtrade, kwaliteit ... er wordt tenminste terug over gepraat. "Nep", misschien kunnen we ook gewoon stellen "gekunsteld", "geforceerd",... De Vlaming geeft gemiddeld 25.000 euro uit aan een nieuwe wagen. Wellicht wil hij/zij ook wel wat meer betalen voor zijn ei of stukje vlees. Maar dan wil hij natuurlijk toegevoegde waarde. Misschien moeten we die hause aan (ahum) nieuwe begrippen gewoon zien als een 'op weg naar...' Vraag blijft natuurlijk: is 'de consument' wel bereikbaar met die toch wel gerationonaliseerde vocabulaire? Welke communicatie/argumentatie maakt van verse, smaakvolle kwaliteitsvoeding een hebbeding?
Zo, dan was je een talig baasje! Ik dacht altijd dat die melk minder van kwaliteit was. Toen later Youp kwam met Bucklerlul was het me dan ook meteen duidelijk: dat krijg je er nou van. Je moet de echte versie hebben. Niet de nepper.
Vergelijkbaar heb ik jarenlang niet willen geloven dat er in een pak halfvolle melk evenveel melk zit als in een pak volle melk. Gelukkig was daar de overheid die dat waanidee uiteindelijk uit mijn hoofd wegnam met de campagne 'halfvol, evengoed een liter'. Het liedje borrelt nog elke keer op, wanneer ik langs het zuivelschap loop.
Het is een merkwaardig sujet, die consument.
Het lijkt zelfs te gaan over het feit dat vers niet vers blijft, maar de consument dat kennelijk wel denkt omdat er ... vers op staat.
Tegelijk gaat het over suggestief vers, nep dus.
Vers knackebrod is trouwens heel lang houdbaar. Met vetvrije appel erop is het nog gezond ook ;-)
Het 'vers' waar deze campagne op doelt is waarschijnlijk slechts de betekenis *niet-houdbaar*. Voor het supermarktwezen en de VWA is dat simpelweg een categorie of een afdeling. In de supermarkten liggen immers geen echte verse producten, op dezelfde dag geoogst of levend verkocht. Ja, bij Chinese supermarkten.
Dit staat volgens mij helemaal los van het marketinggegoochel met het woord 'vers'.