imageDoe je iets nationaals in Nederland op het gebied van eten, dan doe je dat via het Voedingscentrum. Zo zijn ze er voor dierenspots, voor overgewicht, voor minder-slecht-dat-je-goed-noemt, voor meer groente en fruit, tegen automatenkoffie en nu ook tegen nep.

Tegen nep!?!? Jazeker. Het VC start gefinancierd door de VWA een campagne voor vers. Pierre Wind - ook van de smaaklessen - voert het uit.

Reden: De term ‘vers’ is niet gedefinieerd en wordt nauwelijks beschermd door de Warenwet. Dat leidt ertoe dat in de winkel en op verpakkingen de term heel erg verschillend wordt gebruikt. In tegenstelling tot wat veel consumenten denken, heeft ‘vers’ niet veel met voedingswaarde te maken. Ook duidt ‘vers’ niet altijd op een korte leeftijd van een product. Wel zijn veel verse producten gevoelig voor bederf. Consumenten hebben hierover onvoldoende kennis. Daardoor wordt er per huishouden een flinke hoeveelheid voedsel weggegooid en lopen consumenten risico op voedselinfecties.
er wordt teveel vers weggegooid.


Wat mij betreft een uitstekende actie die mensen eindelijk eens meer inhoudelijke kennis verschaft.

Maar ook een wel heel merkwaardige: heeft de Voedings- en Warenautoriteit dan definitief besloten dat het woord 'vers' dan maar vogelvrij moet, gewoon genept mag worden en dat het enige wapen daartegen inhoudelijke publieksvoorlichting is?

Dat schept nogal een precedent.
Dit artikel afdrukken