De redactie kreeg gisteren een voorstudie toegestuurd die later heeft geleid tot het Ik Kies Bewust logo. De studie werd in 2005 uitgevoerd door Schuttelaar en partners uit Den Haag, naar eigen zeggen 'een communicatieadviesbureau dat draagvlak creëert voor innovaties op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaamheid.' Een bureau dus dat het denken van de maatschappij probeert te beinvoeden tegen betaling door bedrijven. Thans is dit bureau de uitvoerder van Ik Kies Bewust dat resideert op hetzelfde adres.

Het rapport liet destijds zien dat:
- er weinig omvattende studies zijn naar de manier waarop consumenten met voedseletiketten omgaan
- veel mensen er weinig vertrouwen in hebben dat ze corresponderen met de werkelijkheid

Ten behoeve van het rapprt werd geen nieuw marktonderzoek uitgevoerd om de conclusies op basis van een zgn. dedicated onderzoek te staven. Een conclusie was heel duidelijk: als je een succesvol gezondheidslabel wilt introduceren dan heeft het AUTORITEIT nodig. Die moet je maken.

Onze - mogelijk zeer selecte - poll van deze week over het vertrouwen in gezondheidslabels laat een duidelijk resultaat zijn. Bij een n= 122 zegt:
- 9% vertrouwen te hebben in gezondheidslabels
- 7,4% wel vertrouwen te hebben, maar liever te zien dat de overheid ze zou opstellen en beheren
- 54,1% geen vertrouwen te hebben omdat ze commercieel zijn
- 29.5% geen vertrouwen te hebben, omdat ze foute eetgewoonten juist versterken

De eerste voorzitter van Ik Kies Bewust, was Harry Brouwer, een Unilever-man en op dat moment ook in dienst van Unilever.Nu is het een ex-staatssecretaris. Een andere ex-politicus, van links formaat bovendien, is voorzitter gemaakt van het Convenant Overgewicht en reikte met veel bombarie de Jaarprijs Goede Voeding uit die van frites een gezond product maakte. Daarmee stond Ik Kies Bewust, dat op die friten prijkt, met een lekker staatsgesteunde autoriteitsklap.

De redactie constateert dat na 2 jaar Ik Kies Bewust - en natuurlijk het AH Gezonde Keuze Klavertje - de volgende vragen gesteld moeten worden:
- heeft de consument meer vertrouwen in labels gekregen nu ze gezond zijn geworden?
- leest de consument labels nu beter?
- welke gezondheidsrisico's loopt hij door voornamelijk op labels te kopen?

Binnenkort is er een borrel over van de Nederlandse van Levensmiddelenmakers. De redactie gaat erheen en rapporteert. Heel sec. Niet opinierend.
Dit artikel afdrukken