Veel consumenten realiseren zich niet dat vetarme producten niet per se ook caloriearme producten zijn. Dat komt naar voren uit onderzoek van Garg, Wansink en Inman. Sommige consumenten die vetarme producten kopen, krijgen zelfs meer calorieën binnen dan mensen die producten met een regulier vetgehalte kopen. In sommige gevallen krijgen de consumenten die kiezen voor vetarm wel tot 28% meer calorieën binnen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen denken dat vetarme producten 40% minder calorieën bevatten. In werkelijkheid gaat het maar om 11%.
Uit een klein experiment kwam verder naar voren dat consumenten zich bij vetarme producten sneller te buiten gaan aan `overconsumptie`. Zo verorberden de deelnemers aan een proef met zogenaamde vetarme en gewone chocolade liefst een derde méér vetarme chocolaatjes. Garg, Wansink en Inman concluderen dat mensen zich minder schuldig voelen wanneer zij vetarme producten eten, waardoor zij juist meer gaan eten. De onderzoekers betwijfelen dan ook ernstig of de oplossing voor het obesitas-probleem kan worden bereikt door de introductie van meer vetarme producten.
bron: foodpress
Dit artikel afdrukken
Uit een klein experiment kwam verder naar voren dat consumenten zich bij vetarme producten sneller te buiten gaan aan `overconsumptie`. Zo verorberden de deelnemers aan een proef met zogenaamde vetarme en gewone chocolade liefst een derde méér vetarme chocolaatjes. Garg, Wansink en Inman concluderen dat mensen zich minder schuldig voelen wanneer zij vetarme producten eten, waardoor zij juist meer gaan eten. De onderzoekers betwijfelen dan ook ernstig of de oplossing voor het obesitas-probleem kan worden bereikt door de introductie van meer vetarme producten.
bron: foodpress
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tja, zo wordt het nog maar eens onder de aandacht gebracht: "gezond" fabrieksvoer leidt ertoe dat mensen méér gaan eten. Nieuw is dat natuurlijk niet. De makers van Vifit Optimel vla ("0% vet en geen suiker toegevoegd") constateerden ook al in juichende marketingbabble dat hun nieuwe product "additionele omzet" opleverde en "zeker 50% boven de targets" scoorde. En dat komt allemaal doordat mensen gewoon meer vla zijn gaan eten: "sinds de introductie is de dalende trend in het segment vla gekeerd naar een stijging". Lees maar hoe blij de makers zijn met dit door het Voedingscentrum bekroonde "product van het jaar".