Reinoud Moojen is PhD-kandidaat aan de Universiteit van Utrecht. Hij doet onderzoek naar de mispercepties rondom sociale eetnormen en koppelt die aan interventies om de eetomgeving in de wijk gezonder en duurzamer te maken. Onderdeel van zijn PhD-project is om samen met stakeholders, in drie verschillende wijken in de regio Foodvalley en de stad Utrecht, een gezondere en duurzamere voedselomgeving te ontwikkelen. “In onze eetomgeving worden mensen alleen maar verleid om ongezond en niet duurzaam te eten. Ik vind het belangrijk om mensen te helpen gezond te laten leven, zonder dat het hun moeite kost.”

Vanuit zijn expertise beoordeelt Reinoud of een nieuw product of initiatief bereik- en betaalbaar is voor de consument. “We kunnen wel een product gaan uitzoeken wat super gezond is, maar als het onbetaalbaar is, zet het weinig zoden aan de dijk. Gezond leven moet geen luxe zijn. Of als een initiatief niet inspirerend is, en daarom weinig mensen mee doen, heeft het weinig zin.”

Gezondheid in de spreekkamer
Marieke Kerstens vindt het belangrijk dat een product of initiatief een grote maatschappelijke impact heeft. Marieke is huisarts in Amsterdam en doet in haar spreekkamer veel met gezonde leefstijl. Ze werkt met het Leefstijlroer ontwikkelt door Vereniging Arts en Leefstijl, waarmee je de pijlers van een gezonde leefstijl bespreekbaar kunt maken. “Als huisarts kom ik natuurlijk veel ongezondheid tegen, dus dat er meer gefocust wordt op gezondheid vind ik heel belangrijk. Ik sta erg achter de visie van Machteld Huber, om te focussen op wat een patiënt nog wél kan, ondanks de ongezondheid." Marieke werkt nauw samen met diëtisten die dezelfde visie hebben: een focus op (waar mogelijk) onbewerkt en plantaardig.

“Ik ben echt allergisch voor ‘health washing’”, legt Marieke uit. “Voor mij is het belangrijk dat een bedrijf een oprechte intentie heeft om een verbetering te willen maken in de gezondheid van de populatie. Daarvoor moet je als bedrijf lef hebben, want het is natuurlijk een stuk makkelijker om ongezonde dingen te maken voor een lagere prijs.”

Lef is nodig, maar om te concurreren moet je als bedrijf inmiddels wel mee in gezondheid

Rosanne Phaff ziet dat anders. Lef is nodig, maar om te concurreren moet je als bedrijf inmiddels wel mee in gezondheid. Volgens haar is gezondheid niet alleen een trend, maar een hele beweging die de toekomst van de sector vormgeeft.

Gezondheid is mainstream
Rosanne Phaff is eigenaar van Phaff Export Marketing en helpt bedrijven bij exportambities van hun producten. Phaff Export Marketing doet dat door advies te geven, onder meer op het gebied van exporteren en marketing, en door importeur en exporteur aan elkaar te koppelen.

Rosanne is goed op de hoogte van de laatste trends op het gebied van eten, drinken, consumenten en inkopers wereldwijd. “De laatste jaren zie je dat innovatie en gezondheid echt mainstream aan het worden is. Nederlandse bedrijven zijn op dat gebied een voorloper. Dat komt onder andere doordat de consument gezondheid steeds belangrijker vindt en ook bereid is om daar meer voor te betalen. Toch blijft het belangrijk dat de prijs van gezondere producten concurrerend is zodat de keuze voor gezond toegankelijk, aantrekkelijk en economisch haalbaar is voor een breed publiek. Ook stimulering vanuit de overheid speelt een belangrijke rol binnen het aanbod van gezonde voeding.”

“Tijdens mijn beoordeling ga ik niet alleen letten op het gezondheidsaspect, maar ook op het innovatieve. Producten en initiatieven moeten vernieuwend zijn en kunnen zo misschien zelfs een voorbeeld voor anderen zijn. Daarbij denk ik niet alleen aan de ingrediënten, maar bijvoorbeeld ook aan (duurzame) verpakking of de naam en de manier waarop het product op gezond en innovatief tegemoetkomt aan de behoeften van de (vaak drukbezette) consument.”

Innovatie heeft effect op houdbaarheid
Jenneke Heising vindt de ingrediënten het belangrijkst. Een gezonde en innovatieve winnaar draagt volgens Jenneke bij aan de nutriënten en calorieën die iemand nodig heeft. Jenneke is programmadirecteur van opleidingen gericht op Food Technology, Food Safety, Food Quality & Design en Food Science bij Wageningen Universiteit. Eén van haar aandachtsgebieden is de invloed van bewerkingen en verpakkingen van eten op bijvoorbeeld de houdbaarheid en gezondheidswaarde. “Minder zout en suiker is gezonder”, neemt ze als voorbeeld, “maar het vermindert wel de houdbaarheid van een product. We vinden verpakkingen slecht, maar wat gebeurt er met een product als er geen verpakking omheen zit?.” Tijdens het kiezen van de genomineerden focust ze bijvoorbeeld op hoe producten met de uitdaging van herformulering (minder suiker of zout) omgaan.

Het is zonde om groente en fruit weg te moeten gooien, omdat het op een plek ligt waar het niet verkoopt

“Houdbaarheid is iets waar supermarkten mee te maken hebben”, beaamt Benny Swaans. Hij is interim manager voor supermarkten en ondersteunt supermarktondernemers bij problemen of dagelijkse werkzaamheden. “Het is zonde om groente en fruit weg te moeten gooien, omdat het op een plek ligt waar het niet verkoopt. Dat zijn dingen waar je als supermarkt rekening mee moet houden.”

Benny begon zijn carrière bij de AH To Go en groeide door tot supermarktmanager. Die stap bleek iets te hectisch en uiteindelijk besloot hij voor zichzelf te beginnen als interim manager. Hij heeft projecten lopen bij verschillende supermarkten. Gezondheid speelt in het persoonlijke leven van Benny een belangrijke rol. Zijn drie jonge kinderen probeert hij zo gezond mogelijk op te voeden. Die persoonlijke interesse neemt hij mee naar zijn werk. “Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een opdracht om het aanbod en de bereikbaarheid van een groente- en fruitafdeling te verbeteren. Daarnaast zie ik dat het extra promoten van gezonde keuzes in een supermarkt, bijvoorbeeld op een extra plank, ook gewoon werkt. Als ik dan moet kiezen tussen het extra presenteren van chips of een gezond product, dan is die keuze voor mij snel gemaakt.”

Doe jij ook mee?


De Gezonde Innovatie Awards is een complimentenprijs die Food Personality en Foodlog in het leven hebben geroepen. De prijs moedigt aan tot verbetering en brengt een dynamiek op gang naar gezonder leven.
Draagt jouw product of initiatief bij aan een gezonder eetpatroon? Meld het dan nog snel aan voor de vijfde editie van de Gezonde Innovatie Awards! Aanmelden kan tot en met 21 juli.

Aanmelden kan hier

Dit artikel afdrukken