We zijn dus niet alleen goedgelovig, we hebben ook nog eens alle vertrouwen in degenen die ons iets proberen te verkopen.

Drs. Janneke de Jonge van de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag van de Wageningen Universiteit heeft geprobeerd in kaart te brengen waar consumenten het vertrouwen in de veiligheid van hun voedsel aan ontlenen. Het blijkt dat de voedingsindustrie daar een erg belangrijke rol heeft. Daar is de meeste expertise aanwezig en bedrijven kunnen in een periode van crisis laten zien dat zij hun zaken op orde hebben. Binnenkort verschijnt er over het onderzoek een publicatie in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite.

De Jonge analyseerde voor haar onderzoek gegevens die door marktonderzoeksbureau GfK waren verzameld onder circa 3000 consumenten. In kwesties van voedselveiligheid heeft de overheid wel een belangrijke rol geven de respondenten aan. De overheid moet transparant zijn en vooral geen informatie achterhouden. De expertise en de competentie om maatregelen te treffen liggen echter vooral bij de producenten, menen de ondervraagde consumenten. Bedrijven moeten in een crisis laten zien dat ze deskundig zijn en hun zaken op orde hebben.


bron: Resource met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken