De Seine staat in het middelpunt van de belangstelling. Over 5 dagen vindt de openingsceremonie van de Olympische Spelen van Parijs plaats, in de vorm van een drijvende atletenparade op de Seine. Maar de rivier is veel meer dan een prachtig achtergronddecor voor de Olympische Spelen. De Seine blijkt ook de levensader van de Franse graanindustrie.
Van 20 tot 26 juli is de Seine gesloten voor alle scheepvaart. Dat is nodig in de aanloop naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen van Parijs 2024, die een uniek spektakel belooft te worden. Ook de 10 kilometer open water-zwemmen en het zwemonderdeel van de triatlon vinden plaats ín de rivier. Keitrots was dan ook Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, toen ze afgelopen woensdag zelf een duik nam in de Seine.

Want aan die duik ging heel wat vooraf: een eeuw lang was het verboden te zwemmen in de Seine, vanwege de abominabele waterkwaliteit. Dankzij investeringen die opliepen tot ruim €1,4 miljard werd de rivier 'zwemklaar' gemaakt. Zo werden 23.000 appartementen en 260 woonboten aangesloten op de riolering, waterzuiveringsinstallaties gemoderniseerd en bijgebouwd, afvaldammen gebouwd en er kwam een gigantisch opvangbassin voor regenwater bij stortbuien.

Het heeft gewerkt. Dat liet de duik van Hidalgo zien. Zij werd overigens afgetroefd door de Franse minister van Sport en de Olympische Spelen, Amélie Oudéa-Castéra, die al op 13 juli te water ging. Ook de Franse president Emmanuel Macron heeft beloofd in de Seine te gaan zwemmen, al zal dat "niet per se" vóór de Olympische Spelen zijn, aldus franceinfo. En de Parijzenaars zelf? Die mogen vanaf 2025 'gewoon' in de Seine zwemmen, op drie daarvoor speciaal aangelegde zwemplekken.

'Relatief minimale gevolgen'
Bij al deze opgetogen berichten valt een klein bericht met een ander geluid op. "De sluiting zal 'relatief minimale gevolgen' hebben," zegt Jean-François Lépy (zijn naam betekent 'korenaar', nvdr), woordvoerder van Intercéréales, de branchevereniging van Franse graanproducenten, -coöperaties, -handelaars en primaire verwerkers op franceinfo. "Het betekent een week minder omzet voor de schippers maar als we vooruit plannen, kunnen we de beperkingen voor graantelers minimaliseren." De Seine is namelijk van groot belang voor het transport van Frans graan. De rivier vervoert jaarlijks 3,5 miljoen ton graan, met een piekactiviteit juist in de zomer. Via de Seine, die bij de Franse havenstad Rouen in zee uitmondt, passeert ongeveer 40% van de toevoer naar Rouen, de grootste exporthaven van Frankrijk. Dagelijks passeren er 20 tot 25 beladen schepen richting Rouen en eenzelfde aantal stroomopwaarts, wat neerkomt op "20.000 tot 30.000 ton goederen per dag", aldus Lépy.

Na heropening van de Seine zullen aangepaste sluistijden helpen om het vrachtverkeer weer vlot door te laten stromen. De opstopping zal uiteindelijk maar een paar dagen duren.