De provincie is van plan om 750 Brabantse zogeheten 'PAS-melders' zonder vergunning in verschillende bedrijfsectoren te legaliseren door hun stikstofemissietoenames weg te rekenen. Dit wordt salderen genoemd. De twee organisaties vinden dat echter gesjoemel met de stikstofsommen. Boeren en provincies verkeren in onderzekerheid. Vollenbroek en Leefmilieu zetten het land onder druk, zeggen boeren die hem als onbetrouwbaar typeren. Vollenbroek zei ons eerder dat de provincies niet gaan handhaven en dat hij alleen maar vraagt om helderheid waar iedereen bij gebaat is. Die uitspraak herhaalde hij ook gisteren.
Juli 2020 was er een discussie op @foodlog_nl waarin het vervolgen van #PAS melders aan bod kwam en Vollenbroek verklaarde mij voor gek met mijn stelling dat hun verzoek om namen bij de rechtbank tot rechtszaken tegen PAS melders ging leiden. Johan liegthttps://t.co/0OGQxcshEG https://t.co/E46G0Ni9eF pic.twitter.com/2gi0w6tVGk
— Frank Luttels (@Frank_Luttels) August 24, 2021
Maar Vollenbroek haalt de pers niet alleen met boertje pesten, zoals boeren denken. Ook de Grote Prijs van Zandvoort zet hij rustig op de tocht om aandacht te vragen voor zijn strijd tegen stikstof. Vanmiddag om half drie begint een kort geding bij de rechtbank in Den Haag. Omdat de Grand Prix wordt verreden in de Zandvoortse duinen die een natuurgebied zijn, startte hij een snelle procedure tegen de de Formule I races. Wereldwijd kijken tientallen miljoenen mensen uit naar de race in de duinen aan de Noordzee. Dat is vermoedelijk precies de reden waarom Vollenbroek er een zaak van maakt die hij hoopt te winnen.
Tegenover De Telegraaf reageert hij laconiek. "Met ons valt best te praten”, zegt hij tegen de krant. "Het is niet zo zwart-wit van wel of niet doorgaan. We hebben niets tegen de Formule 1, maar moet dat nou middenin een natuurgebied?” Verder vindt hij het ook wel "knap lullig" als hij de race platlegt. "Maar dit doen in een gebied dat Natura2000 is, zonder toestemming van de Europese Commissie, dan vraag je eigenlijk om problemen. Dan roep je dit over jezelf af.”
Als Vollenbroek de slag om Zandvoort wint, staat de Nederlandse stikstofcase wereldwijd op de agenda en zal de hele wereld weten dat er naast een CO2 ook een stikstofprobleem is en dat naast boeren ook de hele bouw en en het vervoer in Nederland er al ruim twee jaar grote hinder van ondervinden.
Jos Hugense ,
Dank voor de correctie!
Volgens mij was dit een voorlopige voorzieningskwestie, met het verzoek om tijdens de looptijd van het hoger beroep de vergunning op te schorten. De rechter heeft dus slechts geoordeeld dat hij (gezien het nog te verschijnen deskundigen rapport in de hoofdzaak) nog niet over voldoende gegevens beschikt en daarom de voorlopige voorziening niet toewijst, en weegt de kosten voor de organisatie in zijn voorlopig oordeel mee. Meer niet!!
Het probleem is volgens mij niet zozeer of F1 nu wel of minder de natuur aantast, het probleem met het hele stikstofdossier is een overheid die haar eigen regels niet wil naleven of daar bewust onderuit probeert te komen.
Het punt met die PAS-melders is vaak ook niet eens die kleine veronderstelde toename in depositie (dan houd je eventueel een koetje of varkentje minder en de zaak is weer legaal), het punt is door geen gegevens te verstrekken kan de onderliggende of eerdere vergunning niet gecontroleerd worden. In gevallen waarin de onderliggende vergunning niet klopt is er dus wellicht zelfs sprake van een forse toename.
Franc Eric, #34 “zinloze rondjes. Een uitermate fossiel gebeuren”
Kun je die kwalificatie niet ook projecteren op de Olympische spelen in Tokyo? Of het wereldkampioenschap voetbal? Of het North Sea Jazz Festival? Allemaal behoorlijk zinloos lijkt mij. Wie bepaalt wat zinloos is en wat wel of niet kan? De duinen en natuur in Zandvoort zijn heel wat meer ingesnoerd door bungalowparken en infrastructuur dan door het circuit en als je het op de keper beschouwt is ook toerisme een tamelijk zinloze bezigheid. Bekijk het nog wat groter, gluur tussen je oogharen door naar Nederland en ons gedrag. Moeten we ons dan druk maken over een evenement in de duinen van Zandvoort, of zou het zo kunnen zijn dat we daar heel graag over roeptoeteren als aflaat voor ons eigen gedrag?
Wat je conclusie betreft Frank Eric: We kunnen niet doorgaan met BAU, maar we gaan wel door met BAU. Een vinger leggen op een klein etterbultje met ernaast gapende open wonden helpt niet echt. Het leidt slechts af van de echte problemen. Het suggereert dat we door die kleine dingen te verbieden oplossingen kunnen vinden. Was het maar waar. En wat die lemmingen betreft; ziet iemand op dit moment signalen dat we toch liever omdraaien en van de afgrond weg lopen?
Ik denk dat een aantal dingen voor 'Zandvoort' hebben gepleit:
1) de rugstreeppad en de zandhagedis, oftewel de natuur, die verder bakzeil moet halen ( tot er niks meer over is om je nog hard te maken?);
2) het evenement F-1 kan gezien worden als een middelvinger van de rijke . Een hele batterij van koks en ander personeel begeleidt de racer over de hele wereld.
3) de bekendheid van de F-1.
4) het idee van enorme verspilling. Het F-1 circus is er één met veel vrachtwagens (om al die spullen rond te brengen), veel CO2 en stikstof, dat zelfs met vliegtuigen de wereld over gaat, waar 'gegast' wordt in zinloze rondjes. Een uitermate fossiel gebeuren.
Johan lijkt de "exposure' van het evenement te gebruiken, maar goedkoop vind ik het niet. Waar zijn regels dan eigenlijk voor gemaakt, zoals Dick stelde? En..Johan weet wat ie doet (nogmaals Dick).
#31 Jos, ik lees in jouw argumentatie toch ook dat we door kunnen gaan met Business As Usual. Zolang we zelf in de stront zitten, kunnen we niet naar anderen wijzen om de troep op te ruimen, en gaan we maar als lemmingen gezamenlijk over de afgrond (denk eerder nog onze kinderen en daarna). Denk trouwens dat Johan wel met zijn eigen rotzooi bezig is. Of hij een vliegvakantie doet?
Sorry Marco, slip of the pen, moest #23 zijn, ik heb het aangepast.
Jos Hugense ,
Wat is er goedkoop aan #28??