Van oudsher is Albert Heijn marktleider op het gebied van online winkelen. De supermarktketen investeerde al vroeg in online bestellen en heeft een bijna landelijk dekkend netwerk voor de bezorging. In de 29 door GfK onderzochte gebieden was dat begin 2018 ook nog het geval. Van iedere €100 die er door klanten online werd besteed, kwam in het eerste kwartaal van 2018 €44,20 bij Albert Heijn terecht, €33 bij Picnic en €22,90 bij alle overige supermarkten met online diensten.
Door het jaar heen werd de opmars van Picnic zichtbaar en kalfde het marktaandeel van Albert Heijn af. In een jaar tijd raakte Albert Heijn 30% van zijn marktaandeel kwijt aan Picnic, de overige webspelers 27,5%. Aan het eind van het eerste kwartaal 2019 ging van iedere €100 aan online boodschappen €52,70 naar Picnic en nog maar €30,70 naar AH plus €16,60 naar de overige supermarkten. Geen 80% dus, maar een voor een nieuwkomer alleszins bewonderingswaardige 52,7%.
Online boodschappenmarkt groeit hard
Dit betekent overigens niet dat Picnic de online omzet wegsnoept bij de concurrenten, haast zich GfK-onderzoeker Joop Holla te benadrukken. "De hele markt voor online groeit hard. Landelijk is het 4,5 procent, maar in de 29 onderzochte marktgebieden was het begin 2018 al 6 procent en nu al 8 procent. De hele taart is groter geworden."
Uit het onderzoek komt nog een opvallende indicator voor de forse groei van Picnic naar boven. In het eerste kwartaal van 2018 woonde 83% van alle Picnic-klanten in de 29 onderzochte marktgebieden. Een jaar later is dat teruggelopen naar 53%. Geen achteruitgang, maar 'verdunning' doordat Picnic inmiddels in en rond 70 Nederlandse plaatsen 275.000 klanten telt.
Waarin schuilt het geheim van de disruptieve nieuwkomer? Gratis bezorging, een gebruiksvriendelijke app, elektrische, dus schone, bestelautootjes, een vaste 'dienstregeling' van bezorgmomenten, 7 dagen per week en een relatief laag minimumbedrag van €25. En uiteraard: een hele uitgekiende marketingcampagne, waarbij zelfs op de wachtlijst staan al leuk is.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Picnic is nu voor het eerst bij mij in de buurt en ik ben aan het bekijken of en hoe te bestellen. #1 : Qua prijzen ben ik nog niet zo onder de indruk, maar ik koop eerder een huismerk dan een A-merk. Ze hebben verder 'G'woon' als (huis?merk): als dit hetzelfde product is als bij Vomar ben ik niet zo onder de indruk van de kwaliteit o.h.a.
Gebruiksvriendelijke app weet ik nog zo net niet: heb geen zoekfunctie kunnen vinden tot nog toe. Verder wel overzichtelijk, maar je moet alles doorlopen.
Tot nog toe komen ze vriendelijk over.
Wij hebben alleen een brievenbus + glasbakken.
Bij ons in het dorp in het Groene Hart de eerste Jumbo bezorgwagens gesignaleerd.
Is dat vooruitgang?
Weet namelijk niet of we daar wel zo heel blij mee moeten zijn: kon onze Spar de kop wel eens gaan kosten.. terwijl die een belangrijke rol speelt in het sociale gebeuren in ons dorp.
Zijn er al niet genoeg dorpen onleefbaar geworden?
Er zijn dorpen die niet eens een flappentap of brievenbus meer hebben, en moeten vechten om een bushalte te behouden.
Picnic kent ook een laagste prijsgarantie. Tot nu toe vergeleek de online super iedere nacht de eigen prijzen met die van de Albert Heijn en Jumbo, schrijft De Levensmiddelenkrant. Maar vanaf nu komt daar ook Plus bij.
"We hebben inmiddels alle prijzen van Plus in kaart gebracht, want we kregen vaak de vraag of we ook naar de prijzen van deze supermarkt wilden kijken”, aldus Michiel Muller. “We vergelijken de prijzen van de nationale supermarkten met een landelijke dekking en Plus kon daarbij niet ontbreken. We starten direct.”
Is de prijs elders goedkoper dan bij Picnic, dan past de online super zijn prijzen aan.