Meer dan 80% van het supermarktaanbod is ongezond. Consumenten worden overal waar veel mensen komen verleid tot een ongezonde keuze. De gevolgen zijn duidelijk. Ongezond voedsel maakt mensen chronisch ziek. Ruim de helft van Nederland is te dik en 14% is obees. De gezondheidskosten per obese Nederlander belopen €11.500 per jaar. Dat kost de maatschappij ruim €79 miljoen per jaar. Het gaat natuurlijk niet alleen om kosten. Obesitas brengt ook fysiek en psychisch leed met zich mee, klein en groot. Producten en initiatieven die zich inzetten voor een gezondere voedselomgeving zijn dus hard nodig. Hoe klein ze soms ook zijn, want vele kleine beetjes helpen. Daarom verdient hun inzet het om in het zonnetje te worden gezet.

Met de Gezonde Innovatie Awards doen Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team precies dat. We complimenteren bedrijven en initiatieven als aanmoediging om door te gaan met zulke inspanningen. De prijs is tevens een uitnodiging aan anderen om ook aan te haken.

Het zit al in de naam: de Gezonde Innovatie Awards focust niet alleen op hoe gezond een product/initiatief is, maar ook op hoe vernieuwend en kansrijk een product/initiatief is. Een product of initiatief kan wel ontzettend gezond zijn, als het niet verkocht wordt, of niet inspirerend genoeg is, zet het weinig zoden aan de dijk. Bij het bepalen van de nominaties kijkt de jury dus naar hoe het product een rol speelt in een gezonde voedselomgeving, maar ook naar hoe het product of initiatief tegemoetkomt aan wat consument willen.

Proces
Iedereen kan zich gratis aanmelden voor de Gezonde Innovatie Awards. De vakjury kiest vervolgens welke aanmeldingen genomineerd worden. Na de nominaties kun jij als consument stemmen. Ook de jury kiest zijn favorieten. We reiken dus zowel een consumentenaward als een juryaward uit.

Ingezonden artikelen
Vandaag kun je op Foodlog lezen over een aantal genomineerde producten. Wij als organisator geven genomineerden de mogelijkheid om hun nominatie tegen betaling extra onder de aandacht te brengen. Onder andere dankzij hun bijdrage kunnen wij samen met FoodPersonality en Supermarkt.team de Gezonde Innovatie Awards organiseren. We worden namelijk niet gesubsidieerd om deze prijs te kunnen uitreiken.

Bovendien geven de betalende partijen met hun artikel ook aandacht aan de nominatie van anderen. Als je vervolgens op de stemwebsite komt, vragen we je om 3 favorieten te kiezen. Hoe je ook op de website komt, via betaalde of niet betaalde content, stemmers kiezen ook voor andere genomineerden.

Dat de artikelen betaald zijn, neemt niet weg dat er over de inhoud gesproken kan worden. We nodigen jullie dus graag uit om te vertellen wat jullie van de producten en de onderbouwing die de organisaties aandragen vinden.


Vandaag staan in het zonnetje:
- Kleine Keuken Knijpmix
- Fast Fruit
- Volkoren maaltijdsalades en volkoren kidsbrood van Lidl
- Variatie en avontuur van Bonduelle
- BitesWeLove bars met nieuwe smaken

Dit artikel afdrukken