image

Consumenten hebben er te weinig van. Daarom zijn er organisaties die de consument helpen om haar weerbaarder en deskundiger te maken bij haar consumptieve keuzen.

De Consumentenbond laat in het jongste nummer van zijn maandblad 40 liefhebbers van oude kaas 8 merken oude kaas proeven.
De kazen blijken allemaal wel min of meer OK, alleen de prijzen verschillen, luidt zo ongeveer het hoofdoordeel.

Oude kaas moet hard zijn en brokkelen. Dan pas is het goed. Lekker is het volgens het artikel per definitie want oude kaas is van nature nou eenmaal pittig. Is oude kaas wat zachter, dan is die volgens de 40 liefhebbers 'een beetje te zacht voor oude kaas'. Is een kaas echt lekker pittig en biologisch dan heet hij 'Lekker, maar in alle opzichten veel te uitgesproken'.

Biologische kaas is, zo weten de Consumentenbondliefhebbers, gemaakt van de 'melk van een bedrijf waar de boer werkt zonder synthetische gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest."

Onder het panel van kaaskenners zit een aantal ware kenners, want ze weten waarom oude kaas zo lekker pittig wordt. Dat komt door de concentratie van zout. Als de kaas ouder wordt neemt immers het vochtgehalte af en het aandeel droge stof, w.o. zout, dus toe. Daarom, zo noteert de bondscribent, willen enkele proevers 'bij sommige kazen dan ook graag zoutkristallen waarnemen als bewijs van ouderdom'.

imageGelaafd aan zoveel kennis van deskundige proevers, gaat de consument naar de winkel en koopt zij voortaan de goedkoopste oude kaas met witte puntjes. Die moet je hebben, de puntjes zijn het zoute bewijs van De Oudheid. Hij, de man van mevrouw consument, verkondigt zijn kennis nog jaren op verjaardagen.

Zelden vind je zoveel halfzachte en regelrecht verkeerde consumentenvoorlichting in één kolommetje met wat foto's ernaast.

Daarom de feitelijke weekend foodlogwarenkennistest. Wat deugt er niet of helemaal niet aan het hierboven beschrevene?
Dit artikel afdrukken