Deze chocoladeletter-advertentie is toevallig van Albert Heijn. Maar al was 'ie van Oxfam-Novib zelf of de Lidl, ik zou er even opstandig van worden.

Er zijn mensen die serieus iets proberen te doen aan duurzaamheid. En nu kun je gewoon lekker duurzaam snoepen, lekker doorgaan met leven en 's nachts lekker slapen.

Potverdomme, die chocoladeletters zijn gemaakt vanuit een handelssysteem dat ervoor zorgt dat er deviezen in arme landen komen en wel zodanig dat die er daar zelf ook iets aan over houden en zelf kunnen werken aan de ontwikkeling van hun economieën. Eerlijke handel. Noem het dan ook zo.

Het is doodgewoon geen roofchoco uit ouderwetse wingewesten, maar eerlijke die zorgt voor een betere welvaartsspreiding in de wereld en die de belangen van arme staten serieus neemt. That's all.
Uiteindelijk is dat heel onduurzaam, want er komt alleen maar meer consumptie van. Als u dacht dat dat beter is voor het milieu moet u zich schamen en uw pre-blue motion Polootje inruilen voor zo'n mooie groene grote Lexus als hieronder.Eerlijke handel is er voor mensen en daar ben ik heel erg voor. Maar het is er niet voor de duurzaamheid. Hou toch eens op met die flauwekul. Wij zijn niet duurzaam, maar hooguit sociaal. Als we dat zo goed mogelijk proberen komen we misschien ergens.
Duurzaamheid staat niet voor wat het woord zegt maar voor een eerlijke en goed voelende verdeling van de beschikbare buit. Laat die Lexus dus maar. OK?

Graag verzoek ik bij deze de dames en heren onnozele verleidingsmarketeers als-het-hen-belieft met hun leugenachtige vingers van duurzaamheid af te blijven.




image

image

image





Dit artikel afdrukken