Er zijn mensen die serieus iets proberen te doen aan duurzaamheid. En nu kun je gewoon lekker duurzaam snoepen, lekker doorgaan met leven en 's nachts lekker slapen.
Potverdomme, die chocoladeletters zijn gemaakt vanuit een handelssysteem dat ervoor zorgt dat er deviezen in arme landen komen en wel zodanig dat die er daar zelf ook iets aan over houden en zelf kunnen werken aan de ontwikkeling van hun economieën. Eerlijke handel. Noem het dan ook zo.
Het is doodgewoon geen roofchoco uit ouderwetse wingewesten, maar eerlijke die zorgt voor een betere welvaartsspreiding in de wereld en die de belangen van arme staten serieus neemt. That's all.
Uiteindelijk is dat heel onduurzaam, want er komt alleen maar meer consumptie van. Als u dacht dat dat beter is voor het milieu moet u zich schamen en uw pre-blue motion Polootje inruilen voor zo'n mooie groene grote Lexus als hieronder.
Duurzaamheid staat niet voor wat het woord zegt maar voor een eerlijke en goed voelende verdeling van de beschikbare buit. Laat die Lexus dus maar. OK?
Graag verzoek ik bij deze de dames en heren onnozele verleidingsmarketeers als-het-hen-belieft met hun leugenachtige vingers van duurzaamheid af te blijven.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mark, Utz kreeg reden tot bestaan omdat het fair trade aanvecht. Het is niet voor fair trade. Ik heb hier stapels knipsels liggen waarin de voorvechters van duurzaam tot voor enkele jaren geleden rabiate mensenhaters bleken in hun keiharde bedrijfspraatjes. Het kan verkeren.
Olivier De Schutter noemt Utz Certified en Rainforest Alliance letterlijk Fairtrade -”light” labels.
Ondanks dat de dominosteentjes aan het vallen zijn in Europa blijven dergelijke bedrijven voor unfair trade en mercantilisme.
Ik sprak vorige week iemand die nauw betrokken is geweest bij Utz. Op dit moment leading in koffie wereldwijd. Zijn focus en area of expertise is juist dit: analyseren van grondstofsoorten, partijen die erbij betrokken zijn om van daaruit de pijnpunten bloot te leggen in zo'n sterfhuis waarin iedereen iedereen aanwijst als schuldige. Koffie was de eerste, soja, cacao, palmolie en meer volgen.
Het is niet zo dat fair trade alleen maar inzet op een betere geldelijke verdeling. Ze proberen ook om het areaal te verminderen (hogere opbrengst per hectare), te scholen, de kap tegen te gaan en meer zaken die - per grondstofsoort verschillend - mee wegen in ons duurzame mandje. Jammer is wel dat er veel aan de FT strijkstok blijft hangen en dat FT lang niet overal resultaat haalt. Het neemt vaak de incentive weg om het beter te willen doen en verstoort markten. Somtijds leidt dat zelfs tot lagere opbrengsten voor beter (lees: duurzamer) geproduceerde goederen.
Ik denk dat op dit moment met name de maatschappelijke boodschap die het verstuurt ("We willen dat jullie de zaken beter en eerlijker regelen, Unilever en Co") goed is. De uitvoering laat te wensen over.
Die duurzaamheid staat er voornamelijk omdat de grote hoop van de mensen geen zin hebben in fair trade. Eerlijk delen staat niet meer in het woordenboek. Duurzaam, daar kan de consument ook nog iets voor zichzelf bij bedenken. Eerlijk delen, dat moet je met een ander. In die zin is dit niet de kwaadste vorm van marketing.
Natuurlijk is het anderzijds ook moeilijk voor de multi's toe te moeten geven dat hun unfair trade bijgesteld dient te worden. Ze plooien niet voor de fairtradebeweging, maar voor de Chinezen.
Ondertussen beweegt er echter ook wel heel wat ten goede in die bedrijven. Dat moeten we ook niet ontkennen.
Callebaut stapt in zee met 47 Afrikaanse coöperatieven, waarbij 42.000 cacaoboeren zijn aangesloten. De boeren krijgen opleiding over hoe ze hun productie konden verhogen en hoe ze de kwaliteit van hun bonen konden verbeteren. Om de boeren aan te moedigen, betaalt Barry Callebaut hun oogst vooraf en geeft het hen een extra premie.
lees Barry Callebaut introduceert nieuwe reeks Fairtrade gecertificeerde chocoladeproducten
Het begrip duurzaam is voor Unilever hun 'Licence to grow'. Over 10 jaar wil Unilever de Co2 uitstoot, het watergebruik en de afvalstroom gehalveerd hebben. Zo kun je onbekommerd je produktie verdubbelen en evenveel blijven uitstoten. Ik voorspel een enorme toename van light-produkten, daar kan je lekker veel van gebruiken zonder helemaal dicht te groeien.
Pas ook weer een lezing bijgewoont over Duurzaam. Zogenaamd idd de 3 p's.
Echter is duurzaam niet meer een doel maar een middel!! Commercie gebruikt de termen people en planet uiteindlijk voor zoveel mogelijk profit!! Weg met alle p's
We gaan voor de 3 o's. Oorspronkelijk Open en Oprecht! Tip: Rankabrand.nl