VMT komt met een uitstekende analyse en schrijft onder meer:

Voor Jumbo zijn de belangen van de overname groot. Twee jaar geleden begon het concern met de aankoop van Super de Boer. Vlak daarna richtte het de inkoopcombinatie Bijeen op om scherp te kunnen inkopen. C1000 sloot zich hierbij aan. Bijeen vormde hierdoor een inkoopmacht die 23% van de markt bestrijkt. Deze aansluiting betekende een serieuze aanval op marktleider Albert Heijn.

Als Jumbo deze inkoopmacht wil behouden, moet het C1000 overnemen. Als dit niet lukt bestaat namelijk het risico dat Albert Heijn via Sligro een deel van de C1000-winkels koopt. Albert Heijn krijgt dan weer een groter marktaandeel.

Een andere mogelijkheid is dat Sligro en Albert Heijn allebei een deel van C1000 overnemen. Ook de overname van C1000 door het Duitse Edeka mag niet worden uitgevlakt.


Les verder op VMT.nl

Kortgeleden deed retailkenner Gerard Rutte een bijzondere oproep aan de directie en investeerder van C1000: verkoop het bedrijf aan de winkeliers zelf. Dan krijg je weer een bedrijf van mensen voor mensen en dat zou weleens grote kansen kunnen hebben in het prijsvechtende supergeweld.

fotocredits: c1000
Dit artikel afdrukken