Opmerkelijk nieuws uit Wageningen: Als er 'wilde' op staat vinden we de vis lekkerder in vergelijking met 'kweek'. Wilde kabeljauw smaakt namelijk beter dan gekweekte. Tenminste, als de herkomst op de verpakking staat. Een consument die van niets weet, vindt ze allebei even lekker. Dat stelt drs. Adriaan Kole van Wageningen UR in Food and Quality Preference.

‘Smaak bestaat uit twee onderdelen: wat je proeft op je tong, en wat je ziet of hoort. Samen vormt dat ‘lekker’ in je hoofd’, zegt Kole onderzoeker bij het Centrum voor innovatieve consumentenstudies van AFSG. ‘Informatie op de verpakking speelt daarom een belangrijke rol in de beoordeling van producten. Als je aan mensen vraagt waarom ze iets kopen, dan noemen ze vooral de smaak, waarbij ze hun tong bedoelen. Wij tonen aan dat dat voor grofweg dertig procent niet waar is. Als de informatie op de verpakking niet klopt, dan beïnvloedt die namelijk toch de smaak. Smaakbeleving is een optelsom van de smaak in je mond en de ideeën die je over het product hebt.’

De invloed van de verpakking is niet bij alle producten even groot. ‘Stel dat ik elke dag twee liter cola drink, dan proef ik het verschil tussen echte cola en cola van een huismerk echt wel. Maar als ik het maar af en toe drink, dan ervaar ik het verschil vooral doordat het in een andere verpakking zit. Bij kabeljauw werkt dat dus ook zo, want dat eten mensen niet dagelijks. Dan maken je gedachten dus meer uit voor wat je proeft.’

Kole deed het onderzoek bij een kleine vijfhonderd huishoudens, die de vis thuis kregen en bereidden. Eén groep kreeg vis zonder informatie, de tweede groep kreeg ‘wilde vis’ en de derde kreeg een pakje met ‘kweekvis’ met positieve informatie over kweken. Ook werd er informatie gegeven over prijs en versheid. Alle gezinsleden vulden vervolgens een vragenlijst in. Kole: ‘We willen juist weten wat thuis, met alle drukte eromheen, de invloed van informatie is. Als je dan verschil vindt, wordt het pas belangrijk. Ook de prijs bleek erg belangrijk te zijn. Hoe duurder de vis hoe beter die gewaardeerd werd.’

‘We hadden in deze studie verwacht dat positieve informatie over kweekvis een positief effect zou hebben. Omdat veel consumenten nog weinig weten over de voordelen van kweken, hadden we verwacht dat het makkelijk zou zijn om mensen iets te leren. Toch leidt nieuwe kennis niet tot een positieve waardering, integendeel. Consumenten nemen aan dat kweken een negatieve invloed op de smaak heeft, en die verwachtingen zijn dus niet zo makkelijk te veranderen.’

Voor viskwekers betekent dit dat ze er goed aan doen om hun imago op te krikken, meent Kole. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld benadrukken dat kweken duurzamer kan zijn dan vangen.
Bron: persbericht WUR
Dit artikel afdrukken