Dat zegt Rodney Fitch, niet een maar dé winkelrichter van de wereld. De Engelse retailman laat binnenkort in een lezing aan de TU Delft horen hoe hij de toekomst precies ziet.
Vakblad RetailDetail geeft alvast een voorproefje, waarin onder meer te lezen valt:
“Ik hoor de mensen nu al huiveren, maar ik meen echt dat winkelen belangrijker is voor de mens dan bijvoorbeeld moleculaire wetenschappen. Volgens mij is de zin van het leven namelijk shoppen! Mensen vinden winkelen werkelijk belangrijker dan eender welke andere activiteit. Enkel dingen als eten en slapen zijn een hogere prioriteit. En ze vinden winkelen niet alleen belangrijk omdat het nu eenmaal een noodzaak is, zoals boodschappen doen om te kunnen eten. Nee, het gaat om hoe ze winkelen inzetten om hun persoonlijke en zelfs nationale identiteit te vormen.”
Als het blad hem vraagt 'Maar u gaat nog verder, door te zeggen dat “retailmerken de wereld zullen koloniseren” ', antwoordt Fitch:
Zo stellig geloof ik in het belang van retail. Daar zijn verschillende redenen voor. Als je een retailmagazine openslaat, lees je in elke kop dat weer een merk zijn honderdste winkel in China opent, of een ander merk vijfhonderd winkelpunten in Brazilië ambieert.
Veel mensen zakt het hart in de schoenen bij dergelijke berichten, omdat ze het idee verafschuwen dat overal ter wereld als hetzelfde zal zijn. En eerlijk gezegd moeten we ons daar inderdaad zorgen over maken. We willen niet dat wereld zich volledig homogeniseert.
Maar van de andere kant moeten we ook aanvaarden dat het retaillandschap voor 70% identiek is overal ter wereld.
De sleutel tot succes ligt echter in die andere 30%; daarmee kan een retailer zich onderscheiden. Zo weet een sterk Brits merk bijvoorbeeld weet exact hoe hij zijn markt moet aanspreken, maar werkt dat niet door het te kopiëren en te plakken in China.
U weet het nu: de retailer kan zich voor 30% onderscheiden en met die 30% bepaalt hij wie u bent. Volgens Fitch dan.
Fotocredits: Lebensmittel Zeitung
Dit artikel afdrukken
“Ik hoor de mensen nu al huiveren, maar ik meen echt dat winkelen belangrijker is voor de mens dan bijvoorbeeld moleculaire wetenschappen. Volgens mij is de zin van het leven namelijk shoppen! Mensen vinden winkelen werkelijk belangrijker dan eender welke andere activiteit. Enkel dingen als eten en slapen zijn een hogere prioriteit. En ze vinden winkelen niet alleen belangrijk omdat het nu eenmaal een noodzaak is, zoals boodschappen doen om te kunnen eten. Nee, het gaat om hoe ze winkelen inzetten om hun persoonlijke en zelfs nationale identiteit te vormen.”
Als het blad hem vraagt 'Maar u gaat nog verder, door te zeggen dat “retailmerken de wereld zullen koloniseren” ', antwoordt Fitch:
Zo stellig geloof ik in het belang van retail. Daar zijn verschillende redenen voor. Als je een retailmagazine openslaat, lees je in elke kop dat weer een merk zijn honderdste winkel in China opent, of een ander merk vijfhonderd winkelpunten in Brazilië ambieert.
Veel mensen zakt het hart in de schoenen bij dergelijke berichten, omdat ze het idee verafschuwen dat overal ter wereld als hetzelfde zal zijn. En eerlijk gezegd moeten we ons daar inderdaad zorgen over maken. We willen niet dat wereld zich volledig homogeniseert.
Maar van de andere kant moeten we ook aanvaarden dat het retaillandschap voor 70% identiek is overal ter wereld.
De sleutel tot succes ligt echter in die andere 30%; daarmee kan een retailer zich onderscheiden. Zo weet een sterk Brits merk bijvoorbeeld weet exact hoe hij zijn markt moet aanspreken, maar werkt dat niet door het te kopiëren en te plakken in China.
U weet het nu: de retailer kan zich voor 30% onderscheiden en met die 30% bepaalt hij wie u bent. Volgens Fitch dan.
Fotocredits: Lebensmittel Zeitung
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Nieuwe markten gaan het winkelen heel anders aanpakken. In China zijn prijzen op internet tot 40% goedkoper en het bezorgen is 'gratis'. In Nederland is winkelen echt eropuit, in China gaat de nieuwe generatie het web op en zoekt op Taobao of 360buy.com. Volgens mij gaan deze trend ook overslaan op de rest van de wereld en de 30% fundamenteel veranderen.
Vonck-Stapel, is dat iets zoals Creutzfeld-Jacob?
‘Homo emerens’ : de koopmens ?
Waarom doen vrouwen het graag, en hebben veel mannen er een hekel aan ?
Nogal simpel zouden de sociaal-psychologen in Tilburg en Nijmegen zeggen.
Het mannetje heeft moeite om zijn jachtbuit (salaris) af en uit te geven, maar voor het vrouwtje is het een genetische- en ingeprente dwang het nestbeheer gestalte te geven en gebruiken ze daarom hun beste chantagetechniek (?) om een greep in de geldpot te doen, maar doen dat tegelijkertijd ook om indruk te maken op de andere vrouwtjes (kleertjes, schoentjes, etc.).
Dat heel wat mensen hun identiteit ontlenen aan wat ze kopen, wil ik best geloven. Maar de hamer die in alles een spijker ziet omdat hij nou eenmaal een hamer is, slaat de plank mis. Er zijn mensen die bijv. koken heel leuk vinden. Of schilderen. Of schrijven. Of gezellig zuipen en ouwehoeren met hun vrienden. Of wandelen, Nordic walken of joggen in een roze joggingbroek op maandag en een groene op woensdag.
Ik schreef laatst dat de tentjes op Wall Street, de hoofdstedelijke Dam en zelfs bij het Utrechtse gemeentehuis duiden op bovendien veranderende tijden. Tis n beetje zweef-sociaal wetenschappelijk misschien, maar toch: er is echt heel wat meer zingeving tussen hemel en aarde dan winkelen. Fitch overspeelt zijn status als autoriteit met deze groteske, zwaar aangezette mening.
Goh, een retailman die denkt dat onze wereld om retail draait. Wat bijzonder.
*not*