De Financial Times wilde zijn lezers uitleggen waarom de gestegen prijzen van cacao weinig effect hebben op de prijs van chocoladerepen in de supermarkt. Een chocoladereep bestaat namelijk maar voor een deel uit cacao, de rest van de prijs gaat naar andere grondstoffen, marges voor verwerkers, verpakkingen, merkcommunicatie, loonkosten en meer van dat soort kosten die niets met grondstoffen te maken hebben. Om dat te illustreren, berekende de krant wat een Freddo, een chocolaatje in de vorm van een kikker, zou kosten als alleen de gestegen prijzen van de grondstoffen meegerekend zouden worden. Dat leverde vreemde resultaten op.
Cacao is een essentieel ingrediënt in chocolade. Door extreem weer en de uitbraak van cacaovirussen schommelen de prijzen van cacao de afgelopen tijd flink. Volgens de grote verwerkers is dat ook de reden dat de chocoladerepen in de supermarkt qua prijs flink zijn verhoogd. Om die redenatie te ontkrachten, neemt de Financial Times de in het VK populaire chocoladereepje Freddo van Cadbury onder de loep. Rond de eeuwwisseling betaalde je 10 pence (€0,12) voor zo’n klein chocolaatje, nu ligt de prijs ergens tussen de 25 en 35p (€0,29 - 0,41).

In een Freddo van 18 gram zit slechts 20% cacao. De prijs die de consument in de supermarkt betaalt, wordt bepaald door andere kostenposten en marges in de keten. Zo is voor alle ingrediënten naast de cacao transport nodig, kost de productie van de reep geld, moeten lonen betaald worden, moet er een verpakking omheen, moet het merk via communicatie en reclame worden onderhouden én niet te vergeten, moeten de grote verwerkers winst uit kunnen keren aan hun aandeelhouders. De toegevoegde waarde op de prijs van de grondstof cacao in de totale prijs is dus vrijwel nihil maar moet gemaakt worden op de andere kosten. Dit geldt niet alleen voor de cacao in de chocoladereep, maar bijvoorbeeld voor de aardappelen in de frietjes.

De Financial Times rekende na wat zou een Freddo kosten als je de huidige hogere prijs volledig zou baseren op de gestegen inkoopkosten van de ingrediënten.

De ingrediënten van een Freddo-reep zijn: 23% melkpoeder, 21,5% suiker, 20% cacao, 17,5% palmolie en 17% sheaboter. De rekenaars die toch best wat gewend zijn, vielen van hun stoel. Een Freddo zou op basis van de prijsontwikkeling van deze hoeveelheid ingrediënten rond de 80p (€0,94) moeten kosten. Veel meer dus dan de 35p die je nu betaalt.

Daar begrijpt de Financial Times even niets meer van. De grote verwerkers berekenen een fors deel van hogere inkoopprijzen van grondstoffen - die na 2022 omhoog schoten - dus kennelijk niet door naar de consument. Zou dat komen omdat de huidige chocoladerepen nog worden gemaakt van de cacao die al lang in de opslag ligt?

Kan, maar misschien snappen rekenaars die van buiten naar binnen in de voedselverwerkende industrie kijken wel veel te weinig van hun kosten en marges. Het kan ook zijn dat ze nog oude voorraden cacao gebruiken en de inkoopprijs daarvan blijven hanteren. In dat geval weet je nu alvast dat chocolade straks veel duurder wordt.

De prijs van een chocoladereep was altijd al een puzzel, maar is nu nog weer een stukje moeilijker geworden.