Zelfs een minieme hoeveelheid alcohol in het bloed zorgt voor extra gevaar in het verkeer. Onderzoekers van de University of California in San Diego analyseerden de gegevens van ruim 570.000 'fatale' botsingen. In vergelijking met nuchtere bestuurders bleken automobilisten met een alcoholpromillage van 0,1 promille al twee keer zo vaak schuldig te zijn aan het veroorzaken van een ongeval. De onderzoekers pleiten daarom voor een nultolerantie voor automobilisten.
Dat gaat de Belgische mobiliteitsorganisatie Touring te ver. Woordvoerder Danny Smagghe stelt in De Morgen dat het huidige systeem voldoet: "Ook in de meeste van onze buurlanden is 0,5 promille alcohol de limiet. Een voorwaarde is wel dat er dan gecontroleerd wordt. Bij ons zijn de jongste tijd meer mensen betrapt. Omdat er (een beetje) meer controles gehouden worden, maar vooral omdat die controles op de juiste locaties plaatsvinden." Dat schrijft De Morgen.
Dit artikel afdrukken
Dat gaat de Belgische mobiliteitsorganisatie Touring te ver. Woordvoerder Danny Smagghe stelt in De Morgen dat het huidige systeem voldoet: "Ook in de meeste van onze buurlanden is 0,5 promille alcohol de limiet. Een voorwaarde is wel dat er dan gecontroleerd wordt. Bij ons zijn de jongste tijd meer mensen betrapt. Omdat er (een beetje) meer controles gehouden worden, maar vooral omdat die controles op de juiste locaties plaatsvinden." Dat schrijft De Morgen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Volgens "Traffic: Why We Drive the Way We Do" (boek) is een verkeersongeluk een optelsom van risicofactoren. Vrijwel altijd loopt een foutje met een sisser af, maar soms komt er te veel bij elkaar op een gegeven moment. Anders gezegd: meestal kan je een seconde opzij kijken, maar die ene keer dat iemand anders op dat moment zelf een foutje maakt niet. Conclusie van de auteur is dat we allemaal brokken maken, niet slechts de "aso's", "drinkers" of "slechte bestuurders". Uiteraard lopen die wel veel meer risico.
Alcohol, stress en vermoeidheid staan voor mij op het lijstje risicofactoren, net als 's nachts of in de regen rijden. Ik denk dat 0.1 promille al enige invloed heeft, maar op zichzelf geen probleem hoeft te zijn. Combineer het met andere factoren (jong, verkouden, vermoeid, haast, slecht weer, passagiers in de auto) en je hebt een grotere kans op ongevallen. Zeker op een tijdstip waarop de andere partij ook eerder een risico vormt.
De tl;dr-samenvatting: wie maar één glas drinkt, hoort wat mij betreft al goed in het achterhoofd te houden dat er een extra risicofactor in het spel is. Net als vermoeidheid dat hoort te doen. Handhaven lijkt me erg lastig, maar uiteraard kan dat ook op 0.2 gebeuren. De pakkans is echter erg laag, zeker in landelijk gebied, en veel mensen weten dit goed.
In het persbericht bij de publicatie staat: "570,731 fatal collisions, from 1994 to 2011". Daarbij focusten de onderzoekers op de 'minimally buzzed', ofwel de automobilisten met de laagste promillages. Om tot de conclusie te komen dat zelfs een minieme hoeveelheid alcohol al gevaar oplevert.
Dan zou ik graag nog willen weten in hoeveel gevallen er überhaupt drank in het spel was en over welke tijdsspanne dit onderzoekt is uitgevoerd. Mocht daaruit blijken dat in een paar procent van de gevallen een promillage van 0,1 in het spel was, geeft dit bericht een vertekend beeld. Ik merk dit op omdat de nulnorm volgens mij niet te hanteren is.