Er was eens een non. Zij had de gewoonte om heimelijk allerlei karweitjes op te knappen, zonder daarvoor vervolgens de credits op te vragen. Als voorbeeld gaf ze het wegborstelen van remsporen op de wc van medenonnen, wat ze jaren gedaan zou hebben. De wijze les is dat je heel rustig en gelukkig wordt door goede daden te verrichten zonder daar iets voor terug te vragen. Maar goed, dit was dan ook een zen-non en lekte haar heldenstukje een zeninstructieboek. Uiteindelijk werd ze er dus toch beter van.

Met bedrijven is het anders. Die willen hun goedheid van de daken schreeuwen als ze goed doen. Het is een marketing-ding. Unilever zet Ben & Jerry's in de markt als ijs dat deugt. Het recente nieuws is dat ze tot de open vriesbak van de supermarkt helemaal duurzaam willen zijn. Ook met goedheid in het nieuws was sapmaker Healthy People. Je kunt volgens hun persbericht bij je Amazone-sap een boom planten in een Scandinavisch bos en de makers gaan naar eigen zeggen elke dag per fiets naar hun kantoor op het Noordeinde.Ben & Jerry's en Healthy People scoren niet bij mij. Net als de non vind ik dat je goed gedrag heimelijk moet doen. Je moet je geweldigheid niet per persbericht de wereld in schreeuwen. Je moet het subtiel lekken.

Had ik al een keer gezegd dat ik in 10 voetafdrukken op mijn werk ben en dus ijsbeer voor het ontbijt zou mogen eten?


Dit artikel afdrukken