Nederlandse supers zouden te intieme gevoelens kapen met hun Kerstcommercials. De Duitse supermarktketen Edeka speelt ook op het gemoed maar bemoeit zich niet met het geluk van de buren bij wie je naar binnen zit te gluren.
De 4 minuten durende kerstcommercial van Edeka schetst aanvankelijk een grimmig toekomstbeeld. De wereld is overgenomen door artificial intelligence. Robots marcheren door de verlaten straten van de steden. De beeldtaal doet je meteen denken aan Star Wars, ET en Wall-E ineen.
Eén robotje biedt moedig weerstand aan de grauwe en naargeestige wereld om hem heen. Hij heeft 'oog' voor de kleurige posters die bij een bioscoop hangen, waar ooit een kerstfilm draaide. Het apparaat bouwt met etalagepoppen het kerstfeest van de verdwenen mensen na. Tot het zich realiseert dat het belangrijkste ontbreekt. Omdat het natuurlijk niet voor niets een intelligente entiteit is, weet het robotje feilloos - ondanks de nodige ontberingen en risico's - dat missende ingrediënt te traceren. Zijn gehumaniseerde mimiek, die zonder woorden boekdelen spreekt, maakt duidelijk waar het om draait: ohne Liebe ist es nur ein Fest.
Niet intiem gluren bij de buren
Die boodschap brengen de Nederlandse supermarkten dit jaar ook in hun kerstcommercials. Maar ze kapen de intimiteit van hun klanten door die teveel in te vullen en ons naar het ongeluk van de buren te laten gluren, zeiden marketingkenners op Foodlog. Edeka houdt het universeel en zorgt toch voor een tranentrekker.
Dit artikel afdrukken
Eén robotje biedt moedig weerstand aan de grauwe en naargeestige wereld om hem heen. Hij heeft 'oog' voor de kleurige posters die bij een bioscoop hangen, waar ooit een kerstfilm draaide. Het apparaat bouwt met etalagepoppen het kerstfeest van de verdwenen mensen na. Tot het zich realiseert dat het belangrijkste ontbreekt. Omdat het natuurlijk niet voor niets een intelligente entiteit is, weet het robotje feilloos - ondanks de nodige ontberingen en risico's - dat missende ingrediënt te traceren. Zijn gehumaniseerde mimiek, die zonder woorden boekdelen spreekt, maakt duidelijk waar het om draait: ohne Liebe ist es nur ein Fest.
Niet intiem gluren bij de buren
Die boodschap brengen de Nederlandse supermarkten dit jaar ook in hun kerstcommercials. Maar ze kapen de intimiteit van hun klanten door die teveel in te vullen en ons naar het ongeluk van de buren te laten gluren, zeiden marketingkenners op Foodlog. Edeka houdt het universeel en zorgt toch voor een tranentrekker.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beetje sentimenteel, maar prachtig! Wat een reclame.
Dat had ik niet van jou verwacht, zo zie je maar.
Had dat bij Bright Eyes het zielige konijntje.
Vroeger ook zo bij E.T. moeten huilen? :-)