De 4 minuten durende kerstcommercial van Edeka schetst aanvankelijk een grimmig toekomstbeeld. De wereld is overgenomen door artificial intelligence. Robots marcheren door de verlaten straten van de steden. De beeldtaal doet je meteen denken aan Star Wars, ET en Wall-E ineen.

Eén robotje biedt moedig weerstand aan de grauwe en naargeestige wereld om hem heen. Hij heeft 'oog' voor de kleurige posters die bij een bioscoop hangen, waar ooit een kerstfilm draaide. Het apparaat bouwt met etalagepoppen het kerstfeest van de verdwenen mensen na. Tot het zich realiseert dat het belangrijkste ontbreekt. Omdat het natuurlijk niet voor niets een intelligente entiteit is, weet het robotje feilloos - ondanks de nodige ontberingen en risico's - dat missende ingrediënt te traceren. Zijn gehumaniseerde mimiek, die zonder woorden boekdelen spreekt, maakt duidelijk waar het om draait: ohne Liebe ist es nur ein Fest.

Niet intiem gluren bij de buren
Die boodschap brengen de Nederlandse supermarkten dit jaar ook in hun kerstcommercials. Maar ze kapen de intimiteit van hun klanten door die teveel in te vullen en ons naar het ongeluk van de buren te laten gluren, zeiden marketingkenners op Foodlog. Edeka houdt het universeel en zorgt toch voor een tranentrekker.

Dit artikel afdrukken