Sergey Brin van Google investeerde in de kweekvleesburger. Nu blijkt Google zijn zinnen ook te hebben gezet op overname van vegetarische burgermaker Impossible Foods. Maar die zei nee.
Why Google, zou zo'n bedrijf niet door McDonald's moeten worden ingelijfd?
Die vraag stellen we omdat McDo het lastig heeft. De groei zakte in omdat het bedrijf de markt voor de millenials - jonge mensen tussen de 12+ en 30- - niet meer aanvoelde. Zelfs nu het een beetje beter lijkt te gaan, kopte de Levensmiddelenkrant vorige week nog negatief dat de Amerikaanse fastfoodgigant 'weer minder burgers had verkocht'.
Volgens The Information wilde Google Impossible Foods, de maker of van een volledig op plantaardige ingrediënten gebaseerde cheeseburger, overnemen voor een bedrag tussen $200 en $300 miljoen. Private investeerders in Impossible Foods zijn al Microsoftoprichter Bill Gates en Google-directeur Tony Fadell.
Hip & happening
Impossible Foods zou een hogere prijs willen zien. Of Google zijn bod verhoogt of andere overnamekandidaten buiten zijn eigen sector zoekt, is onbekend.
Onderwijl hebben wij een vraag aan jullie: hoezo Google, zou McDonald's Impossible Foods niet over moeten nemen om weer hip & happening te worden en massa te maken van vega?
Fotocredits: Linzenburger, SweetOnVeg
Dit artikel afdrukken
Die vraag stellen we omdat McDo het lastig heeft. De groei zakte in omdat het bedrijf de markt voor de millenials - jonge mensen tussen de 12+ en 30- - niet meer aanvoelde. Zelfs nu het een beetje beter lijkt te gaan, kopte de Levensmiddelenkrant vorige week nog negatief dat de Amerikaanse fastfoodgigant 'weer minder burgers had verkocht'.
Volgens The Information wilde Google Impossible Foods, de maker of van een volledig op plantaardige ingrediënten gebaseerde cheeseburger, overnemen voor een bedrag tussen $200 en $300 miljoen. Private investeerders in Impossible Foods zijn al Microsoftoprichter Bill Gates en Google-directeur Tony Fadell.
Hip & happening
Impossible Foods zou een hogere prijs willen zien. Of Google zijn bod verhoogt of andere overnamekandidaten buiten zijn eigen sector zoekt, is onbekend.
Onderwijl hebben wij een vraag aan jullie: hoezo Google, zou McDonald's Impossible Foods niet over moeten nemen om weer hip & happening te worden en massa te maken van vega?
Fotocredits: Linzenburger, SweetOnVeg
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Antwoord: nee, dat zou niets uithalen.
Sterker nog, McDonald's Nederland heeft een vegetarische burger. Al jaren.
Deze burger is overigens niet bij iedere vestiging verkrijgbaar, in Duitsland wel. Wereldwijd heeft McDonald's ook vegaproducten op de kaart staan, zoals in India (veel vegetariërs daar), Egypte (McFalafel), Griekenland, Maleisië, Zweden, Zwitserland, Verenigde Arabische Emiraten.
Kennelijk worden de markten voor vegetarische producten zorgvuldig gekozen, want in de VS staan ze niet op de kaart. We mogen er rustig vanuit gaan dat McDonald's zijn marktonderzoek wel gedaan heeft.
Ik zou dan misschien weer eens naar McDonalds gaan met mijn vegetarische gezin. Soms is het leuk en handig. Maar hun ecologische footprint - als je alleen al kijkt naar het afval dat je met één gezinsbezoek in de vuilnisbak gooit - zal me tegen blijven houden om geregeld te gaan. De entourage en smaak van het eten ook.
Er is trouwens een keten van falafelrestaurants of take-aways die al in behoorlijk veel landen actief is.
Voor mij persoonlijk is die markt voor veggieburgers er idd niet. Mac kom ik nooit, zal ik ook nooit heen gaan, ook alle andere fastfoodketens, zelfs de patatzaak om de hoek, kom ik nooit of te nimmer. Is het niet gewoon het probleem dat alles veel te groot is geworden en men het niet meer 'gezellig' vind om bij een dergelijke zaak langs te gaan? Het is allemaal koek ene deun, alleen de namen van burgers zijn iets anders, soms een iets andere samenstelling van ingrediënten die op elkaar gestapeld zijn en prijzen, voor de rest is het in principe allemaal dezelfde koek. Het is niet meer spannend, men raakt erop uitgekeken. En doordat ze te groot geworden zijn storten ze in?
Daarbij vertrouwen vele mensen dit soort ketens steeds minder en zullen ze er ook geen vertrouwen in hebben als ze veggieburgers hebben, met vertrouwen doel ik dan op de gezondheidsaspecten. Als een gewone hamburger ongezond is, wat is een veggieburger daar dan?
Een bedrijf wil altijd groeien en zich ontwikkelen. Is voor Mc D niet anders. Het wordt alleen steeds lastiger om dat te blijven doen in de volwassen -rijkere-markten waar de concurrentie groot is en de alternatieven er idem dito zijn.
Mc D heeft zijn concept en aanbod verbreed met salades. Dat is iets anders dan een vegetarische variant van je core businessproduct introduceren. Het is niet zonder risico en gedegen klantenonderzoek is cruciaal.
Zouden het doen, dan is het 'massa maken' van vegetarisch zeer de vraag. In volumetermen kan het best wat lijken maar afgezet tegen de core business hamburgers blijft het marginaal.
We kunnen ons in dit verband ook de vraag stellen waarom er nog geen wereldwijde opererende vegetarische "hamburger"-ketens zijn. Zou de markt er niet voor zijn? Google en Gates hebben wel een paar centen achter de hand voor deze business case.