Waarom moesten de Zwitsers dat nou ontdekken? Trouwens, een aantal telers ontdekte onlangs dat de prijs die ze kregen voor aubergines, paprika's en komkommers niet klopte met de verkoopprijzen. Ze hadden de prijzen 'ns bijgehouden in een spreadsheetje. Het gat bleek enorm. Structureel. In hun nadeel. Wie het geld in zijn zak stak is nu de vraag. Er zijn maar twee mogelijkheden: de supers of hun huurlingen, de handel. De handel, dat zijn snelle jongens met lage kosten. Met drie telefoons kopen ze de boel op en verkopen ze die snel door. De dozen tomaten, kratten champignons en netjes aardappelen zien ze niet eens. Een paar honderd ton van dit soort handel levert altijd nog een flinke marge, ook al gaat het om weinig per kilo. Zo kan zelfs 1 man die even slimmer denkt te wezen het voor de hele markt verpesten. Een moreel fout gespeeld prisoner's dilemma dus.
Wij hadden hier allang in de gaten dat de super zijn leveranciers zover uitknijpt dat ze nèt niet omvallen. Hieronder zie je dat het nu eindelijk in de boerenkrant staat. Ik ben zo benieuwd of het nu in de kranten komt. Gokje: welnee, het waait zo weer over. De benzineprijs, Obama en het megalomane mismanagement bij Fortis spreken tot de verbeelding. Eten doe je tenslotte al elke dag en er was nog nooit tekort de afgelopen vijftig jaar. Wacht maar wat er gebeurt als het hier niet meer wordt gemaakt. Met dank aan AH, Lidl, Aldi en hoe heten ze allemaal? De prijzen zullen dan pas flink stijgen. Dan wordt het een issue en gaan we analyseren hoe het kwam en hoe we mismanagden. De berusting van iemand die het wel ziet, is bij - toeval? - vandaag in het AGD te lezen.
En de tuinders? Die geven er geen blijk dat hun wapen ligt in het duidelijk maken aan het publiek van de consequenties van de macht van super en handel. De kranten zullen het in ieder geval niet voor hen doen. Die doen niet meer aan harde trendwatching op basis van cijfers.
De vermarkting van glasgroente is nog lang niet op orde. In de praktijk wordt dat als een duidelijk probleem ervaren, zo blijkt uit een studie van het LEI.
Op verzoek van de Zwitserse overheid maakte het LEI een analyse van de glasgroenteketen in Nederland. De Zwitsers willen er zo achter komen
Het zwakste punt is dat de groenteteelt niet op kan tegen de grote marktmacht van de supermarktketens. Supermarkten werken internationaal samen, terwijl dat aan de telerskant amper gebeurt. Daardoor kunnen grootwinkelbedrijven bepalen wat er tegen welke prijs in de schappen komt. Ook in de tussenhandel vinden steeds meer fusies plaats.
ZLTO-bestuurder Tiny Aerts herkent zich in de analyse van het LEI. ,,Voor mij is dit het grootste zorgpunt in de glasgroentesector. Door onderling wantrouwen lukt het niet om meer eenheid te brengen in de afzet. Ondertussen kunnen we nooit een marktconforme prijs realiseren, omdat er steeds telers ingaan op onderbiedingen van handelaren. Die situatie is des te ernstiger omdat de glastuinbouw worstelt met sterk stijgende energieprijzen. De zwakke marktpositie leidt ertoe dat de stijgende kosten niet gecompenseerd kunnen worden door betere opbrengstprijzen. Er moet er nu echt wat gaan gebeuren.”
Ook LNV-minister Gerda Verburg vindt dat de telers meer aandacht moeten besteden aan marktmacht. ,,De tuinbouw kent wel producentenorganisaties. Maar als het gaat om tegenwicht tegenover inkopers blijkt die marktmacht toch onvoldoende te zijn om een reële prijs te krijgen” zegt ze in een interview met Nieuwe Oogst. Verburg ziet een belangrijke rol weggelegd voor LTO Nederland Glaskracht. ,,Die organisatie zou ervoor moeten zorgen dat de krachten worden gebundeld op momenten waarop dat nodig is. Zodat je voorkomt dat je door wie dan ook wordt uitgespeeld.”
Uit: Nieuwe Oogst (de krant van de Nederlandse boeren), vrijdag 15 augustus 2008
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De boeren die ik ken (en ik het geef het toe, het zijn mensen die verder kijken dan de neus van hun Mercedes lang is) doen het het meestal financieel goed. Maar ze kijken vooruit en dan kom je bij Dick's woorden "Eten doe je tenslotte al elke dag en er was nog nooit tekort de afgelopen vijftig jaar. Wacht maar wat er gebeurt als het hier niet meer wordt gemaakt. Met dank aan AH, Lidl, Aldi en hoe heten ze allemaal? De prijzen zullen dan pas flink stijgen." En zo leggen ze het me ook precies uit. Zoals Johan Janssen van Belgian Dairy Board me pas nog zei: "ik heb geen schrik dat mijn kleinkinderen geen koe meer zullen hebben. Maar of de rest van het dorp nog veel melk gaat drinken."
Dick, supermarkten die hun zaakjes goed voor mekaar hebben. Je haalt de soortgelijke redenering al eerder boven. Waarom komt het niet in hun hoofd op om gewoon ieder zijn deel te geven? Waarom moet er eerst terug schaarste komen. En dat komt eraan, zonder de band te versterken tussen producenten en consumenten. Wat niemand in zijn commentaren opneemt ovr de Georgië-crisis is dat Europa ook haar oog heeft laten vallen op dat land om de landbouwmogelijkheden. Niets ontziende machtshebbers hebben altijd de geweldige mogelijkheden gezien van voedsel als een wapen. Vandaar Europa's landbouwpolitiek.
Kennelijk. Of leveranciers die de jaarcontracten hebben afgesloten. Ook naief is de uitspraak van de woordvoerder dat 'de inkoopprijs bij de keten nauwelijks een rol bij het bepalen van de consumentenprijs.' Deze man heeft wat uit te leggen want volgens is de inkoopprijs bij kruideniers het uitgangspunt voor de consumentenprijs. En die inkoopdruk en inkoopmacht vormen de kern van het probleem wat nu na Mevrouw Verburg kennelijk ook is doorgedrongen bij de EU, zo las ik gisteren in het Agrarisch Dagblad:
EU aan de slag met marges
19 aug 2008 18:39
De landbouwcommissie van het Europees parlement komt met een rapport over margeverdeling in de agrarische sector.
Europarlementariër Esther de Lange (CDA) heeft de Europese Commissie gevraagd een monitor voor die margeverdeling in te stellen. De Lange wil met dit 1 miljoen euro kostende proefproject de rendementsverdeling in de Europese voedselketen in beeld brengen. Zo moet duidelijk worden wat primaire producenten, verwerkers, leveranciers, handelaren en supermarkten aan bijvoorbeeld vlees-, zuivel- en groente- en fruitproducten overhouden. Uit het proefproject moet blijken of constante monitoring van de margeverdeling zin heeft.
Het rapport van de landbouwcommissie komt er zeker. "Daarbij kijken we hoe groot het verschil tussen producenten- en consumentenprijs is en waar dat vandaan komt. Pas als we dat weten, kunnen we een oplossing voorstellen. Misschien dat organisatietechnische maatregelen, zoals meer ketensamenwerking, voldoende zijn. Misschien zijn financiële vangnetten nodig."
Collega-parlementariërs kunnen zich grotendeels vinden in het voorstel van De Lange, zegt VVD-er Jan Mulder. "Eerder dit jaar is een verklaring ingediend om machtsmisbruik door supermarkten te onderzoeken. Het parlement steunde deze verklaring, ik heb zelf ook getekend en ik ben ook voor dit project."
Mulder vraagt zich echter af of het verzoek zin heeft. "Er zijn al eerder vergelijkbare pogingen gedaan en het komt toch op hetzelfde neer. De supermarkten zijn gewoon veel te machtig voor de versnipperde landbouw. Het is een herhaling van zetten."
Bron: agrarisch dagblad auteur: Margje de Graaff
Zijn ze een beetje naief dan? Als het straks goed wordt uitgezocht, komt in het officiele spreadsheetje toch ook naar boven wie de centen in zijn zak stak?
Wat toevallig.. Ik las in distrifood dat ze bij bij AH nu ook hebben ontdekt dat er wat mis is:
Prijs rode parika’s bij AH fors omlaag
20-08-2008 14:05
ZAANDAM – AH heeft de prijs van rode paprika’s met tientallen procenten verlaagd.
In de supermarkten is AH een actie gestart waarbij de pondsprijs van de paprika's naar 49 cent is gedaald. Bij Albert.nl kost een paprika nu 60 cent in plaats van 1 euro. Volgens AH zijn de prijzen naar beneden gegaan omdat de leverancier een overaanbod had.
Kritiek
De timing van de prijsverlagingen is opmerkelijk. Vorige week uitten paprikatelers forse kritiek op supermarkten, omdat deze in hun ogen de prijzen kunstmatig hoog hielden, waardoor de leveranciers met voorraden bleven zitten. In een reactie zegt een woordvoerder van AH echter dat beide gegevens niets met elkaar te maken hebben en speelt de inkoopprijs bij de keten nauwelijks een rol bij het bepalen van de consumentenprijs.
Volgens AH koopt het bedrijf 95 procent van de groente in via jaarcontracten die een vaste prijs hebben. Slechts maximaal vijf procent wordt op de vrije markt ingekocht.
Lees ook:
'Supers verdienen te veel op agf'
"Ik vind het nogal bijzonder dat een minister zich openlijk uitspreekt over het fenomeen marktmacht en daarbij de partijen om wie het gaat voor iedere goede verstaander duidelijk aanwijst. Rode kaarten trekken? Omdat de supermarkten succesvol zijn in hun strategie en producenten er niets op hebben weten te vinden?"
Niet als er sprake is van kartelvorming bij de inkopers, dan is er geen concurrentie meer en daar moet de overheid zeker wat aan doen.