Welke kleur associeer jij bij de verpakking van een vleesvervanger? Kleur speelt een grote rol in hoe consumenten een product zien. Verpakkingen van vleesvervangers zijn nu vaak groen, maar rood is de kleur van de smaak die ze willen.
Uit een recent onderzoek van ProVeg International blijkt dat vleeseters eerder geneigd zijn vleesverangers te proberen als ze verpakt zijn in rood. In het Verenigd Koninkrijk associeert 56% van de consumenten rood met superieure smaak bij plantaardig vlees, in de Verenigde Staten is dat 54%. Volgens ProVeg zegt 65% van de consumenten dat kleur een aanzienlijke invloed heeft op hun koopgedrag.

We associëren rood vaak met smaak vanwege de sterke visuele en psychologische impact. Rood roept opwinding en passie op en wordt historisch gezien geassocieerd met rijpheid en versheid van voedsel, zoals bessen, tomaten en vlees.

Ondanks de voorkeur voor rood, associëren we vleesvervangers juist met de kleur groen (72% van de Britse consumenten en 62% van de Amerikaanse consumenten). Bij groene verpakkingen denken we vooral aan milieuvriendelijk en gezond, niet per se aan smaak of lekker.

Oranje verpakkingen om nagemaakt vlees zouden het het best doen volgens het onderzoek. Oranje verleidt de grootste groep consumenten het meest tot regelmatige aankoop, zowel vleeseters als vegetariërs dus. Blauw trekt consumenten aan die bereid zijn meer te betalen. Rood trekt vooral vleeseters aan. Het heeft dus zin voor fabrikanten om goed na te denken welke doelgroep ze willen aanspreken.

Vleesvervangerproducent Impossible Foods kondigde onlangs van groen naar rood te gaan met zijn verpakkingen. Hoofd marketing Leslie Sim: "We begrepen al snel dat als we vleeseters wilden aanspreken, we ons niet als een plant moesten presenteren. We hebben altijd gezegd dat we in het vleesschap thuishoren en nu weerspiegelen onze verpakking en algehele merkidentiteit dat."

Beyond Meat blijft juist vasthouden aan groene verpakkingen. Bram Meijer, marketingdirecteur voor EMEA bij Beyond Meat, stelt: "Groen weerspiegelt onze missie en kernwaarden: de planeet, dierenwelzijn en menselijke gezondheid." Het merk gelooft dat groene verpakkingen vertrouwen en merkloyaliteit opbouwen bij hun consumenten. Hoewel die strategie nog niet echt aanslaat volgens de omzetcijfers. Bedrijven moeten kiezen tussen smaak en goed plantaardig gedrag. Misschien maakt de kleur rood plantaardig vlees toch lekkerder tussen onze oren.