De Omgekeerde Supermarkt dreigt te sluiten. De supermarkt die Amsterdammers met een kleine portemonnee gratis boodschappen biedt, zit zelf krap bij kas en is een crowdfundingcampagne gestart.
De Omgekeerde Supermarkt staat ook wel bekend als het achterstevoren geschreven supermarkt Tkramrepus. In plaats van boodschappen te kopen, kunnen bezoekers met een laag inkomen er producten meenemen die gedoneerd zijn door particulieren en bedrijven. Wekelijks worden zo’n 300 gezinnen geholpen met levensmiddelen zoals koffie, rijst en vuilniszakken.

Wat in december 2021 begon als pop-up actie vanuit de Stichting KnappeKoppen groeide met steun vanuit consumenten, de voedselbank en de gemeente Amsterdam uit tot een permanent project.

Strijd tegen voedselverspilling en armoede
Het is een initiatief in de strijd tegen voedselverspilling en armoede in Amsterdam. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) leefden er vorig jaar 880.000 Nederlanders in armoede, waarvan zo’n 131.000 in Amsterdam. Knappe kop Moos Grosfeld verwacht dat dit aantal zal stijgen door hoge energierekeningen, crisis en inflatie en uit haar zorgen: “Daar komt ook nog bij dat supermarkten en horecaondernemingen een stuk efficiënter met hun goederen omgaan. Dat is natuurlijk goed, maar zo blijft er minder over voor de voedselbank.”

De supermarkt onderscheidt zich van traditionele voedselbanken doordat mensen zelf kunnen kiezen wat ze nodig hebben. De winkel is kleurrijk en uitnodigend ingericht, waardoor de drempel om binnen te stappen en hulp te vragen laag is. Zo biedt Tkramrepus hulp aan mensen in armoede en probeert op deze manier ‘de zelfredzaamheid, verbinding met de gemeenschap en duurzaamheid te verbeteren’.

Niet genoeg
De supermarkt draait volledig op vrijwilligers en ontvangt zo nu en dan donaties. De giften in combinatie met de opbrengsten uit de verhuur van een vergaderruimte en de verkoop van koffie blijken de vaste lasten niet te dekken en de almaar groter wordende groep armen van boodschappen te voorzien. Bovendien zetten de twee grootste sponsors hun financiering stop per september, schrijft het Parool.

Om te voorkomen dat Tkramrepus haar deuren moet sluiten, is de ideële super een crowdfundingcampagne gestart. Het doel is €40.000 op te halen om de huur van het pand te betalen en een manager aan te stellen die kan bijdragen aan de duurzaamheid van de supermarkt en de groei in andere steden in Nederland. “Niet nemen, maar geven” luidt de hulpkreet van medeoprichter Hidde Verheul.