Vanaf deze zomer verschijnt er een nieuw logo op levensmiddelen in Frankrijk: Origin'Info. Het blauwe of zwarte logo moet consumenten meer inzicht geven in de herkomst van ingrediënten in bereide maaltijdproducten. Na de introductie van Nutri-Score, richt de Franse overheid zich nu op transparantie over de oorsprong van voedsel.
Volgens een recent onderzoek vermeldt tweederde van de bewerkte voedingsmiddelen (kant-en-klaarmaaltijden, conserven, etc.) in Frankrijk niet de herkomst van hun ingrediënten, terwijl 80% van de Franse consumenten dit, na prijs, een belangrijk aankoopcriterium vindt. Het Origin'Info-logo vermeldt de herkomstlanden van de drie hoofdingrediënten in een witte rechthoek op de verpakking.

Origin'Info-logo
Credits: Ministère de l’Économie et des Finances


Vrijwillige deelname
Hoewel het logo officieel door de Franse overheid is gelanceerd, is het gebruik ervan vrijwillig. Volgens het Ministerie van Economische Zaken hebben al 80 bedrijven, waaronder de supermarktformule Carrefour en de levensmiddelenmerken Bonduelle en Panzani, zich aangemeld. Naar verwachting zullen tegen eind 2024 meer dan 10.000 producten het nieuwe logo dragen. Het systeem start experimenteel. In 2025 wordt bepaald of aanpassingen nodig zijn, zoals bijvoorbeeld een vermelding van de productielocatie waar sommige bedrijven nu al voor pleiten.

In mei presenteerde de Franse overheid het handvest voor het systeem, opgesteld na overleg met fabrikanten, distributeurs en consumentenorganisaties. Er zijn 3 conceptlogo's: eentje met de herkomst van de 3 belangrijkste ingrediënten (tarwe uit Frankrijk, tomaten uit Italië, rundvlees uit Frankrijk), eentje met de herkomst van een ingrediënt (tarwe uit Frankrijk) en het land van verwerking (Duitsland) en een derde met een cirkeldiagram met de herkomst en verhoudingen van elk ingrediënt. Het logo maakt onderscheid tussen ingrediënten en grondstoffen. Voor bijvoorbeeld een Bolognese pastaschotel wordt de herkomst van de tarwe (grondstof) en niet alleen van het meel (ingrediënt) vermeld.

Merken kunnen ook een QR-code gebruiken om herkomstinformatie te verstrekken, wat ook handig kan zijn bij het vermijden van verpakkingsaanpassingen bij veranderende ingrediënten. Franse consumentenverenigingen zijn hier kritisch over, ze betwijfelen of klanten de code zullen scannen.

“Origin'Info biedt een duidelijk, praktisch antwoord op een vraag van alle consumenten: weten waar wat we eten vandaan komt. Door over deze informatie te beschikken, is de koper beter geïnformeerd", aldus Olivia Grégoire, de Franse minister van Ondernemingen, Toerisme en Consumentenzaken. Volgens de Franse overheid helpt het initiatief ook het bestrijden van misleidende praktijken zoals het ongeoorloofd gebruik van de Franse vlag op verpakkingen terwijl geen enkel ingrediënt in het product uit Frankrijk komt.

Voedselnationalisme
Momenteel zijn het vooral onbewerkte verse voedingsproducten die (verplicht) informatie over geografische herkomst bieden. Ook in Nederland zie je steeds vaker een Nederlandse vlag op verse producten, zoals bijvoorbeeld in de app van Albert Heijn en op producten bij andere supermarktorganisaties. Frankrijk zet nu een stap om dat ook met verwerkte producten te doen. Het logo zal verder voedselnationalisme in de hand werken omdat consumenten graag voor lokale producten kiezen. Hoe groter het voedselnationalisme in ons omringende landen, hoe groter de negatieve impact op de export van Nederlandse levensmiddelen. Ons land exporteert verreweg het grootste deel van zijn voedselproductie.