Het is al jaren een running gag onder culinair journalisten: de guacamole van AH bevat nauwelijks avocado. Er zit slechts 0,7 procent avocadopoeder in. Binnen enkele weken verdwijnt het product uit de schappen, zegt volgens EVMI de Consumentenbond die met zijn wat gedateerde campagne Kletsmajoren de AH-guacemole uit de culinaire sloot haalde.
De guacamole-nep was zo bekend onder het kritische publiek dat geen enkele voedselactivistische NGO zich eraan waagde. Toch heeft het effect nu de aloude Consumentenbond zich er niettemin aan durft te wagen.
De Consumentenbond reageert blij en schrijft op zijn site: Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Met de campagne Kletsplaatjes voeren wij al anderhalf jaar samen met consumenten actie tegen de marketingtrucs van fabrikanten. Wij zijn dan ook erg blij met het nieuws dat Albert Heijn stopt met de verkoop van deze guacamole zonder echte avocado, met slechts een snufje avocadopoeder. Wij hopen natuurlijk dat de andere gegadigden voor de Kletsmajoor Award ook hun product of het etiket aanpassen'.
Albert Heijn blijft genomineerd voor de Kletsmajoor Award vanwege hun eerdere rechtvaardiging van de 0,7% avocadopoeder in hun guacamole dip. Hun smoes was dat het een dip is en geen echte guacamole.
Naast zijn concurrenten Foodwatch en de Keuringsdienst van Waren telt de Consumentenbond weer mee.
Dit artikel afdrukken
De guacamole-nep was zo bekend onder het kritische publiek dat geen enkele voedselactivistische NGO zich eraan waagde. Toch heeft het effect nu de aloude Consumentenbond zich er niettemin aan durft te wagen.
De Consumentenbond reageert blij en schrijft op zijn site: Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Met de campagne Kletsplaatjes voeren wij al anderhalf jaar samen met consumenten actie tegen de marketingtrucs van fabrikanten. Wij zijn dan ook erg blij met het nieuws dat Albert Heijn stopt met de verkoop van deze guacamole zonder echte avocado, met slechts een snufje avocadopoeder. Wij hopen natuurlijk dat de andere gegadigden voor de Kletsmajoor Award ook hun product of het etiket aanpassen'.
Albert Heijn blijft genomineerd voor de Kletsmajoor Award vanwege hun eerdere rechtvaardiging van de 0,7% avocadopoeder in hun guacamole dip. Hun smoes was dat het een dip is en geen echte guacamole.
Naast zijn concurrenten Foodwatch en de Keuringsdienst van Waren telt de Consumentenbond weer mee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De avocado-dip van AH is met overweldigende meerderheid winnaar geworden van de Kletsmajoor Award, schrijft De Telegraaf vandaag.
De huidige etiketteringswetgeving en die in december 2014 van kracht wordt staat dergelijke grappen met etikettering toe. Sterker nog, in 2015 kan er nog meer met het etiket gerommeld worden dan ooit te voren. AH heeft alles netjes legaal vermeld maar dit gedrag wordt getoetst aan de gangbare normen en waarden. Op het laatste gebied heeft AH heel wat te leren naar mijn idee.
De dip is in technologisch opzicht geen slecht product. De vettige smeuiigheid van de avocado wordt perfect nagebootst met gemodificeerde zetmelen. Er is een goede technoloog aan het werk geweest.